SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. бг ски новини : Българските ски писти - безопасни, но не съвсем - 13 Януари 2006 - 00:09

Преди няколко дни стана инцидент на една от пистите на Боровец, при който почина скиор, а друг сериозно пострада. Двамата се сблъскаха на място, на което се сливат две писти, и заради високата скорост на каране, невниманието и липсата на достатъчно отличителни знаци се стигна до нещастен случай. Той не е нито първият, нито последният. Карането на ски и сноуборд е рисков спорт, при който винаги има пострадали. Инцидентите всяка зима варират от безобидното падане, натъртване и навяхване на част от тялото до счупвания и тежки травми и дори до смърт. Очаквано в повечето от случаите става дума за човешки грешки, но често и някой отговорен фактор не си е свършил работата. В подобни ситуации винаги се задава въпросът защо се стигна дотук и можеше ли да се предотврати злощастната случка.

По информацията на Планинската спасителна служба (ПСС) по българските писти през миналата година е имало няколко смъртни случая и над 250 счупвания

Голяма част от инцидентите остават извън статистиката. Каквито и да са вредите обаче, досега никой не е поел отговорността за тях и топката се прехвърля между недоволните скиори и тези, които трябва да се грижат за сигурността на пистите. Получава се ситуация, в която скиорите (които са и потърпевши) обвиняват концесионерите на пистата, че не са осигурили най-добрите условия за каране, не са изчистили пистите от лед, не са поставили достатъчно безопасна маркировка, не предотвратяват задръстванията по съоръженията и др.

Концесионерите от своя страна пък отправят обвинения към скиорите и сноубордистите, че не са достатъчно внимателни, карат опасно и бързо и с агресивното си поведение по пистите причиняват инциденти и застрашава останалите туристи.

Истината е някъде по средата, обясни Петър Бенов, който от повече от 20 години е любител на зимните спортове. При инцидента на Боровец единият скиор се сблъска с другия, защото беше развил голяма скорост при спускането си и при сливането на двете писти не е могъл да контролира ските си. Съжаляваме за случилото се, но хората понякога надценяват себе си и не са внимателни, каза Петър Попангелов, който отговаря за пистите в курорта. Някои хора не могат да карат, а имат много хубави ски и си позволяват да се спускат бързо, добави той. На местата, където се сливат пистите или има остри завои трябва да има маркировка, която да показва, че може да стане сблъсък и да е поставена на място, което да се вижда от всички, обясни Бенов. Така е по курортите в Европа.

Преди няколко седмици, карайки сноуборд на Банско, пострада и финансистът Владимир Каролев, който не е могъл да вземе завоя и се ударил в дърво. В момента той е в болницата и се възстановява от счупването на крака си. Според него няма кой да наложи дисциплината по пистите

и това е основната причина за повечето инциденти. Той обясни, че има хора, които карат прекалено бързо или пък въобще не могат да карат, но са на пистите. И в двата случая те застрашават сигурността на останалите скиори и няма кой да се погрижи за това. Според него са нужни патрули, които да следят за карането и да не допускат да има заплахи за останалите. А това е работа на концесионерите, обясни Каролев.

Представители на курортите от своя страна твърдят, че са изпълнили основните изисквания за сигурността на скиорите. По думите на Иван Обрейков от "Юлен", които стопанисват пистите на Банско, по трасетата има патрули, които се грижат именно за безопасността на скиорите. За целия курорт са осигурени шест души, които се спускат непрекъснато по пистите. Миналата година ги виждах по-често, но тази година срещнах патрул само веднъж, каза Ивайло Димитров, който е карал тази и миналата зима на Банско.

Имам приятели, които карат сноуборд и понякога са доста агресивни. Никой досега обаче не ги е спирал, за да им каже да са по-внимателни, каза още той. Имаме седем или осем души, които патрулират по пистите, обясниха и от концесионерите в Пампорово. В Боровец нямат патрули, а разчитат само на дежурните от планинската служба.

Според Каролев във всеки един курорт трябва да има поне 30-40 души, които да следят за безопасността и карането. Те трябва да следят и за това кой къде кара. При сериозни нарушения може да им се вземат картите предложи още той. Законово няма механизъм да се вземат картите на тези, които са си платили, обясни Петър Попангелов от Боровец.

Много от скиорите се оплакват от това, че по по-лесните и средно трудните писти има десетки ски училища, които затрудняват карането. Те обикновено кръстосват пистите от край до край и така стават сериозна заплаха и за каращите, и за себе си. По чуждите курорти е приета практиката да има отделни трасета специално за ски училищата. На Банско имаме отделено трасе за начинаещите ски ученици. Останалите групи от второ и трето ниво карат където прецени учителят, обясни Обрейков от Банско. Да, имаме трасета за ски училища, категоричен е и Захари Шопов, който отговаря за пистите на Пампорово. Имаме даже обособени места, на които да карат скиори и сноубордисти отделно. Миналата година бях на Пампорово и навсякъде можеха да карат и скиори и сноубордисти, посочи скиор, който от няколко години предпочита курорта. От концесионерите на пистите в Боровец казаха, че нямат трасета за ски училища. Достатъчно е това, че има разделение на различните категории на пистите според тяхната сложност.

Причина за инцидентите по пистите е и това, че на моменти те са прекалено населени

Не е тайна, че българските курорти изпитват недостиг на достатъчно трасета, по които да се кара, а в същото време строителството на нови хотели расте и броят на туристите се увеличава. За сравнение в Пампорово тази година започна изграждането на над 15 нови места за настаняване. В Банско пък са издадени над 260 разрешителни за строеж. За съжаление има пренаселване на места, каза Каролев. По думите на Иван Обрейков никой не може да каже на скиорите къде да карат, дори и пистите да са пълни. Те сами си избирали. Ние може само да затваряме трасетата, когато има тренировки на националния отбор или когато се провеждат състезания. Даже и тогава скиорите нарушават ограниченията и влизат в оградените трасета, каза Обрейков.

Никой не може да ме спре, при положение че съм дал толкова пари за карта, обясни Ивайло Димитров. Въпрос на лична отговорност е и когато скиорите карат по забранените за това трасета - лавиноопасните зони, пространствата под лифтовете и др. Там често стават инциденти и в същото време никой не следи за нарушителите и за тяхната безопасност. Преди всичко скиорите трябва да спазват правилата на каране и да пазят скиорите пред тях, казаха от ПСС. Карането на ски е като при колата - има правила, които трябва да се спазват и трябва някой да преследва нарушителите, каза Каролев. По българските писти обаче едва ли има хора, които знаят, че има правила, да не говорим, че те трябва да се спазват.

----------------

Какво казват скиорите:

- Карах на Боровец и там на някои места има прекалено много хора на една писта, а друга стои празна.

- Когато карам, непрекъснато се страхувам да не се сблъскам с участниците в някое ски училище.

- Около Нова година в Банско беше нетърпимо - пълно с хора, на долния лифт чакахме два часа. Липсва всякаква организация, хората се блъскат, никой не регулира опашката.

- По празниците на Банско единия ден даже не можах да се кача на лифта. Исках да си купя карта за следващия ден, но ми казаха, че не продават.

- Пистите невинаги са обработени и има много заледявания.

- Тази година съм виждал само веднъж патрули по пистите.

- В Банско англичанин с едната ръка теглеше шейна с детето си по улицата, а в другата държеше фенерче.

- Маркировката не е добра навсякъде. А там, където я има, е направена от опасни материали. Незабавно желязото трябва да се смени с огъваема пластмаса, а въжетата с дунапрени.

----------------

Чужд пример

Швейцарският курорт Гринделвалд постави началото, като наложи ограничение на скоростта на скиорите по една от пистите си от 30 км/ч., писа в. "Обзървър" преди дни.

Обявяването на двукилометров участък от ски зоната Оберйох за писта с ограничена скорост има за цел да предпази младите, възрастните и неопитните скиори и сноубордисти от буйните глави, които се спускат с максимална скорост, без да ги е грижа за другите. Ограничението е първото по рода си в Европа и според данни на управата на курорта е било прието добре от обществеността. "Над 95 процента от хората се съобразяват с новата регулация", казва говорителят на Гринделвалд Бени Кауфбан.

Той посочва, че засега нарушителите на ограничението ще бъдат предупреждавани и порицавани, но не и наказвани. "Ние няма да се качим на ски, за да патрулираме по пистите, а и не разполагаме със ски полиция."

ЗОРНИЦА МАРКОВА
в-к Дневник, 11.01.2006

Близо 70 инцидента в курортите от началото на годината

Забравете за високите скорости по пистите, ако ви е мил животът. Това трябва да разберат всички скиори, когато потеглят към зимните курорти, съветва шефът на Планинската спасителна служба при БЧК Пенчо Бабукчиев. Според него трагедията в Боровец можеше да не се случи, ако починалият Минковски не се е спускал толкова бързо. На мястото на фаталния сблъсък наистина се събират 2 писти, но участъкът е широк не по-малко от 80 метра. При по-малка скорост ударът можеше да се избегне. Скиори и сноубордисти, които карат бясно по трасетата, са истинска напаст. Тези хора надценяват възможностите си и застрашават живота на останалите любители на белия спорт, твърдят планинските спасители. През миналия сезон по родните писти са пострадали близо 800 души, сочи статистиката. От тях 245 са строшили крак или ръка, а още 529 са се отървали само с травми. Още през първата седмица от 2006 г. по трасетата са станали около 60-70 инцидента. Само седмица преди трагедията в Боровец столичният общински съветник Владимир Каролев пострада тежко, след като се удари в дърво, докато караше сноуборд в Банско. На пистите, където има десетки хора, всеки е длъжен да спазва правилата. Карането със съобразена скорост е най-важното от тях, коментира пред "Стандарт" шефът на ПСС Пенчо Бабукчиев. Голям проблем с набиращия популярност сноуборд е, че много от почитателите не се спускат по пистите. Те предпочитат мекия и неотъпкан сняг, където обаче бясната скорост крие огромен риск от трагедия, предупреждават спасителите. Има случаи, в които любителите на екстремни спортове дори слаломират между боровете в гората. Това не можем да го забраним, но то е на отговорността единствено на този, който го прави, заяви Бабукчиев. От началото на годината няма ден, в който колегите в Банско да не са получавали сигнал за издирване на скиори, напуснали пистите, посочи шефът на спасителите. Търсачите на силни усещания тази година масово се насочват към долината на Дамяница. По-малко са тези, които навлизат в гората откъм Бъндеришката долина. Търсим ги с часове, твърдят спасителите. Ако човек рискува с подобно спускане, трябва много добре да познава терена и при летни, и при зимни условия. Улеите, избирани най-често от сноубордистите, са пълни със сняг и създават потенциални възможности за падане на лавини. Опасност от свличане на снежни маси има във високите части на планините, по места с наклон по-голям от 15 градуса. Лавинните участъци край големите ни ски курорти са обозначени с табели. Едно от тези места е в района на най-високата пистата в Боровец "Маркуджик 3". Предупредителни табели за лавинна опасност са поставени и в Банско, в района на Шилигарника, откъм циркуса Икрища и откъм Дамяница и Бъндерица. Обозначени са и опасните райони на Витоша в района на Резньовете и Комините. Не пренебрегвайте табелите и използвайте само маркираните писти според възможностите си, съветват планинските спасители.

Илиана Динекова
в-к Стандарт, Сряда, 11 Януари 2006

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL