SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. ски гуру : Фрирайд - това е спорт, при който практикуващите го налитат на скали и ги транспортират с хеликоптер - 17 Май 2006 - 16:20
Размисли на тема, че да се обучаваш, понякога е полезно за здравето

"А може би желаем точно това - да се понесем надолу през глава?!"
Великият комбинатор (прочети "12-те стола" на Илф и Петров)

Футболът е в центъра на вниманието на всички още от средата на миналия век. Двадесет герои - ангели върху зеленото поле. На трибуните - нагорещени страсти. Емоции като мини-торнадо. Онези, които са над четиридесетте си спомнят началото на Футболните Шампионати.

Ами опустелите улици по време на Велики Хокейни мачове? Дори в Ташкент, където малко хора са виждали лед на живо, запалянковците присъстват с цялата си душа и същност. Така е и за тези, които са на стадиона или на дивана пред телевизора. Сега да си запалянко не е форма на съществуване, а хоби и то за малко хора. За повечето - това е развлечение "от дъжд на вятър".

Дълги години ние скиорите се пързаляхме най-вече там, където е разчистено, отъпкано, маркирано. Където трябва, радостно отговаряйки на въпроса "Как е?" с щастливо-небрежното: "Единадесет пъти с влека!!!"

Потъвахме до дъно във феерията на спусканията в девствен сняг, до изчегъртване превъртайки и гледайки две-три касетки кой знае откъде попаднали, преснимани от филм на видео. Сърцата ни биеха в ускорен пулс. Дъхът ни спираше. Беше седемдесет и пета година - "Happening в бяло". Тогава студентската ни седмица приключи  предсрочно в четвъртък. Заминахме за Цей, преди последният автобус да тръгне. И три дни щастие по отъпканите хълмчета в алпийския лагер "Торпедо", без каквато и да е мисъл да се изкачим малко по-нависоко.

През деветдесетте много неща се промениха. Почувствах ги с всички сетива. Не ми се искаше да си остана зрител в това съдбоносно време, а на по-младите още повече.

Филмите на Милер нямат нищо общо с холивудските блокбастери, те са по-скоро ръководство за действие. Въпреки, че съвсем доскоро (2000 г.) невероятната девствена повърхност на Северния циркус на Чегет десетки дни се оставаше едва разрохкана, на никому не идваше на ум да се спусне по "Големия" каньон. Разказвам това, а никой не ми вярва. Сега вече се говори, че систематичните предсезонни кампании на медийте относно снежните вериги на Елбрус, Домбай, Цей и Кавказ, ръсещи апокалиптични картини за катаклизми, включително и изригване на вулкан на Елбрус, за заплахи от огромни лавини, откъсващи от света 300 хил. човека, са дело на престъпни групировки от богаташи райдери, не жалещи сили за "черна" дезинформация, само и само да си гарантират поне късче девствен сняг по улеите.

Фрирайдът това е нещо страхотно. Това е спорт, създаващ имидж. Това не е като да направиш единадесет поредни спускания използвайки влека. Скиорите и сноубордистите са все млади хора, които все повече навлизат в света на девствено гладките разпръснати из планините непокорени снежни и снежно-скални пространства чист недокоснат сняг. Фрирайдът  все повече набира скорост. Производителите на оборудване за този спорт с оптимизъм се вглеждат в бъдещето. За разлика от спасителите… Но надеждата е налице - спасителите, ако се случи нещо лошо, ще те измъкнат. Ако успеят…

По време на война винаги загиват повече и преди всичко неопитните "опълченци". Командосите са единици, въпреки, че изглежда точно те се хвърлят напред към сигурна гибел. Техният професионализъм и защита са "знания, тренинг и умения". Опитът е здравия мускул укрепващ този щит. Липсата у повечето новоизпечени райдери на всичко това е беззащитност.

Екипировката също е крайно необходима за щастливата ваканция на райдерите. Ските, разбира се, постоянно се променят, но необходимостта от лопата, лавинен приемо-предавател, лавинна сонда, каска, раница с протектор за гърба и всякакъв друг вид екипировка за увеличаване на шансовете да останеш читав остава непроменена.

Ако поговорим първо за навиците, преди всичко ще цитирам следното: "Да усвояваш фрирайд по филми за екстремни спортове е все едно да се учиш да обичаш, гледайки порно филми." Това казва един от великите про- райдери, снимащи се периодично във филмите на "Уоррън Миллър Продакшън".

Фрирайдът не е само 20 см непокътнат сняг при добър наклон, а е всичко, което снегът предоставя като цяло, в рамките дори само на едно спускане. А удоволствието да овладееш безпроблемно наклона съдържа риск и затова е толкова прекрасно, колкото опасно.
Поради това, че:

1. Спасителите край лифтовете и влековете по закон не носят отговорност за безопасността извън маркираните писти. Според регламента, грижата да ви спасят там е задължение на Спасителната служба. За да стане това, тя трябва да бъде уведомена. А често се случва, това да няма кой да го направи поради липса на свидетели на инцидента.

2. В най-добрия случай помощ може да получите след час, а може и по-късно, в зависимост от това, доколко бързо са известени спасителите и доколко ясно е описано мястото на инцидента. Перспективата за измръзване, евентуален кръвоизлив и общо преохлаждане на тялото е процентно много висока. Дори, когато травмите са незначителни.

3. Ако, слава Богу, ви няма нищо, но ските или по-рядко сноубордът са се откачили на склона, вие сте беззащитни като новородено.  Потънали сте до кръста в сняг, или сте върху скала, без никакво алпийско оборудване, или върху твърд и стръмен склон само по обувки за сноуборд /по-често даже с обикновени ски обувки/. Перспективата е да затънете до шия, да се хлъзнете по заледения наклон или да предизвикате лавина без дори минимална надежда да се спасите от нея.

Извод. Техниката на пързаляне по девствени склонове трябва да подсигурява:

а/  универсална, пригодна за всичко, което е препятствие за всеки следващ момент, проходимост на терена;

б/ висока ергономичност, позволяваща наличност на достатъчен авариен запас от сили в случай на форсмажорни обстоятелства, включващи дори последния метър и миг от райда.

Владеенето на техниката трябва да бъде на ниво автоматичен рефлекс. Що се касае до самата техника, официално приетата от цял свят система за обучение на любителско пързаляне със ски, според сертификат за алпийски дисциплини по американските стандарти за инструктори, е ориентирана предимно за ски-почивка, т.е. за удобно пързаляне по безопасни, обработени писти. А това е обусловено от създадената конюнктура. Повече от 90% от любителите скиори в "цивилизования свят" преследват конкретна цел - почивка. Дори обучението с инструктори от висок клас в Алпите не предвижда кой знае каква пълноценна подготовка за фрирайд. Тоест, ако сте с репутация на цар на любителското и дори на спортното каране, за безопасно пързаляне извън писта, ще ви се наложи да изучавате всичко, което е необходимо за техниката на фрирайда, а така също стратегията и тактиката на избраното от вас време за занимания със този спорт.

Стратегията - това е правилен избор на адекватен според възможностите ви маршрут, правилна оценка на сложността му и степента на опасност от лавини. Също така е способността да сформираш или да се включиш в група от райдери, които да се сработят успешно по избрания маршрут, включително да осигурят квалифицирана медицинска помощ, ефективно търсене при свличане на лавина и сигурно евакуиране на този, който е пострадал.

Тактиката - това е правилен избор на траекторията на маршрута, с отчитане на съществуващата за дадения момент ситуация на склона. Според техническите възможности на групата, логично трябва да се ограничи броя преминавания през "no fall zone" (зоната без падания), а също така през участъците, в които е затруднен достъпът на спасителите до евентуалния инцидент, или е невъзможно по едни или други причини, по-нататъшното евакуиране на пострадалия. Същото се отнася и до маршрутите към стартовия пункт за спускане.

Целият комплекс от умения и познания, посочен по-горе, се придобива чрез теоретично проучване, практически занимания с проиграване на ситуацията, а така също с натрупване на опит при пързаляне с фрирайд водачи в присъствие на професионалисти иквалифицирани любители.

Ще отбележим, че наличието на водач рязко повишава ефективността и безопасността на вашето спускане. Статистиката за нещастните случаи в цял свят прави последното твърдение безспорно.

Техниката на фрирайда е необходимо да бъде усвоявана чрез обучение с водач. Уви, подобна подготовка зад граница биха могли да си позволят само много малко хора. Първо, защото учебните програми се провеждат при ограничен брой водачи. И второ, а това е главното, тарифите на такъв род услуги превишават многократно тези за инструктори.

Необходимо е да се провежда обучение относно стратегията и тактиката на райд за всички приложими случаи, което включва противолавинна и техническа безопасност при избора на маршрут и първа медицинска помощ. Също така да се изучават начините за издирване на хора попаднали в лавина, да се проучват въпросите свързани с изкачването до мястото на старта пеша, със ски или със снегоходки и запознаване с начини за преодоляване на скален и обледенен релеф.

В отдавнашни времена участието в многобройни състезания, както спортни така и за любители, са били чест за всеки скиор. Дори  съревнования на ниво новаци с петдневно обучение са давали възможност за точна оценка на собствените възможности, а така също причина да се проявят преимуществата или недостатъците на един или друг метод на обучение.

Фрирайдът не е изключение. Достигайки определено ниво, е необходимо просто да възприемеш този вид спорт, да участвуваш поне в квалификации, да гледаш, да слушаш и да запомняш.

От тази година откритият Шампионат на Русия ще се провежда на няколко етапа. В Красная Поляна, в Домбай , а финалът - в околностите на Елбрус.

Уважаеми райдери - участвайте! Елате, гледайте, ще видите и ще се убедите, че състезанията по фрирайд като вид спорт, не е просто главоломно спускане между скали на безумно смели млади хора и падания с риск за живота, а самоконтрол, преценка и сигурност при наличие на първокласна техника.

Когато постигнете в достатъчна степен всички премъдрости на фрирайда, неумолимо ще ви се прииска да бъдете все по-близо и по-високо сред девствените простори на планините.

Провеждат се не малък брой, главно летни беккънтри програми,  където можете да видите много неща и да научите също много. За подробности - вижте сайтовете по ски и сноуборд.

Така че, "Бензинът е ваш, а идеите са наши!"
В.К. (Великият Комбинатор)

НАШИТЕ (РУСКИТЕ - б.пр.) ГЛАВНИ ЦЕНТРОВЕ ЗА ФРИРАЙД

Кавказ е столицата на пухкавия девствен сняг.

Красная Поляна. Известна е с наличието на много способни водачи за райд, с наличие на дълбок и девствен сняг в крайбрежните хребети на планината. В предстоящия сезон се планира провеждането на целеви учебни програми. Това е идеално място за хели-ски и хели-бординг. Броят на маршрутите без ползване на хеликоптер е значително ограничен, което, като се отбележи високата цена на пансиона, заедно с резките промени в качеството на снежната покривка и времето, което изисква достатъчно продължителен престой в района, не винаги и не за всички е достъпно място.

Домбай. Притежава редица възхитителни маршрути за фрирайд при наличие на прекрасни гледки. Има опитни водачи, идеално запознати с района. Методична база за настоящия момент отсъства. Броят на маршрутите за райд е много малък поради голямата опасност от лавини.

Цей. Център само за начинаещи, възраждащ се след период от забвение. За настоящия сезон са възможни само маршрути пеша или ски-преходи към ледниците Цейск и Сказск.

Елбрус. Околностите на Елбрус са "Алма Матер" за фрирайда в Русия. Най-голямото разнообразие от маршрути за райд, ски-туристически преходи, беккънтри и хели-ски. Най-ниска цена за престой в пансион и използване на влекове в Кавказ.

Колският полуостров - Кировск, Апатитите и околностите им. За там най-доброто време на годината е през април и началото на май. Епизодично се провеждат учебни курсове с разнообразна тематична насоченост. Евтин транспорт и ползване на пансион (в това число - наемане на хеликоптер). Има добри водачи и невероятни гледки, ниско-планински ландшафт и сезон, ограничен от полярната нощ.

Сибир Шерегеш. Отдалечено, но едно от малкото места с прекрасно каране на ски и сноуборд в гориста девствена природа. Препоръчително е водачът да е нает по-рано от друго място, но вече се срещат и месни водачи. Наемането на пансион и транспортът са евтини.

Далечният изток - Камчатка. Тя е мечта за всеки райдер. Използва се предимно хеликоптер. Прекрасни водачи. Възможности за обучение на живо. Но отиването там е твърде ограничено от високата цена на мероприятието.

Игор Комаров
Автор и водещ на програмата "Висш пилотаж по потенциално лавиноопасни склонове" и "Да презимуваш в летния сезон".
Списание "SKI / Горные лыжи" www.skimag.ru
Снимки от околностите на Елбрус: Сергей Закавказский
Превод: Муминтрол

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL