SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. бг ски новини : В очакване на снега - 15 Декември 2006 - 14:48

Случайно или не, този път физкултурата намери място между по-леките текстове и хардкор културата в спортната част от "Капитал Лайт". Както и да е.

В навечерието на първото каране, първи януари и първия истински сняг, решихме да ви занимаем със сигурността. Тази по пистите и тази извън пистите. За сигурността в планината. И понеже дългите и обстоятелствени текстове вероятно са ви дошли до гуша, решихме да го даваме по-кратко - къси и ясни (надяваме се) съвети за това как, кое, кога и какво.

В средата на седмицата снежната покривка на Черни връх беше нещо от рода на пет метра. Хоризонтално. Спокойно. В Алпите също все още няма (естествен) сняг. Празников обеща до края на месеца да уреди въпроса, а се говори, че може и нещо по линия на ЕС да се уреди. Айде със здраве и приятно откриване.

С деца на планина

Децата могат да се качат за пръв път на ски на възраст от около три години (естествено към всяко дете трябва да се подходи индивидуално). На тази възраст основната задача за детето ви ще бъде то да запази равновесие. На възраст от пет години повечето зимни спортове вече са "разрешени". Естествено нивото, на което спортът се практикува, трябва да бъде съобразено с физическите му възможности. Не е желателно да качвате вашето дете на повече от 1800 метра надморска височина, преди да е навършило 18 месеца. Силно нежелателно е да носите детето си на гръб (или с кенгуру), докато карате. Умората много често се пренебрегва и много често е причина за контузии. За деца на възраст под пет години е добре да не прекарват повече от два часа на пистата.

Обучението

Ако не сте напълно сигурни в уменията и преподавателските си способности, не се опитвайте да учите сами детето ви да кара. Вероятността то да изкопира някоя ваша грешка е реална. Не забравяйте, че заслепени от вашите лични амбиции, може лесно да го накарате да намрази зимните спортове. Намерете добър инструктор. Някой, който има опит при работата с деца. При това с деца на възрастта на вашето. Проучете инструктора добре, защото все още има и "олдскуул" учители, които проповядват зимните спортове с точно премерени удари с щека и истерични инструкции.

Каска

Носенето на каска е желателно за възрастните, но повече от задължително за малките деца. Лекарите казват, че най-чувствителна е възрастта между 4 и 12 години. Имайки предвид качеството на екипировката днес, без съмнение ще бъде по-лесно за един родител на накара детето си да носи каска (тя е по-удобна и лека отвсякога). Добър вариант ще бъде, ако детето ви само си хареса конкретен модел. Носенето на допълнителни протектори е разумно решение, особено за по-травматизиращите спортове като сноуборда (налакътниците значително ще намалят риска от най-често срещаната контузия при начинаещите бордисти).

Дрехите

Зимните спортове са свързани с движение, много често този очевиден факт бива пренебрегван от родителите, които обличат една идея по-дебело децата си, когато отиват на планина. Това има обратен ефект - тялото се изпотява бързо и при почивките или чакането на лифта изстива бързо. Много често срещана грешка е използването на няколко чифта чорапи - тази практика затруднява циркулацията на кръвта и по този начин, вместо кракът да бъде защитен от студа, той замръзва по-лесно.

Слънцето

Децата естествено са по-чувствителни към слънчевата радиация от възрастните, особено при по-продължителен престой (каквото несъмнено е целодневното каране). Чувствителните зони са кожата на лицето и очите. Желателно е да се използва крем UVA и UVB със защитен фактор поне 25. Носенето на очила (и пак със необходимата защитна плака) е задължително дори и когато времето не е слънчево.

Екипировката

Всички по-големи марки за екипировка имат колекции за деца. Моделите са съобразени със специфичната за всяка възраст морфология и компромисите (по-малки или по-големи обувки, по-дълги ски или неподходящите автомати), влияят пряко върху сигурността. Много често подменянето закъснява (на принципа "ще изкара и тази година") и това води до неприятни последици. Затова в подобни случаи и когато растежът е най-ускорен, вероятно по-добрият вариант е наемането на екипировка пред закупуването й.

Храната

Трябва да е лека и балансирана, а в същото време в никакъв случай не трябва да се пренебрегва. Имайте предвид и факта, че освен физическото натоварване и борбата със студа също е свързана с консумацията на калории. Поемането на течности също не трябва да се пренебрегва - на голяма надморска височина въздухът е по-сух и човек (особено децата) бързо се дехидратира.

Люба Господинова
Инструктор по ски и алпинизъм

"Сигурността на давещите се е дело на самите давещи се." Може и да звучи банално, но когато си на пистата, твоята сигурност е само в твоите ръце и никой няма да ти я осигури, ако ти не се погрижиш сам за себе си. Каската, подходящото облекло и ски екипировка са предпоставка усмивката да остане на лицето ти. Карането по писта в България много често се доближава до извънпистовото - не навсякъде пистите се обработват добре. Често по маркираните трасета има участъци с лед (поради недотам доброто използване на машините за сняг), камъни, а дори понякога и парчета кабели или тел... По-стръмните писти са изкусителни, но помисли дали си подготвен за тях, преди да поемеш по маркирания с черен цвят склон. Ако се налага да спреш, избери място с добра видимост. Не забравяй, че ти си този, който трябва да пази както себе си, така и другите скиори на пистата. И преди всичко трябва да можеш да спреш по всяко време, за да избегнеш появило се препятствие!

Преди сезона

От това в каква физическа кондиция ще започнете зимния сезон зависи и начинът, по който ще го закриеш. Помисли сериозно за (поне) едномесечна фитнес подготовка. Трябва да работиш първо общо върху всички мускулни групи, а впоследствие да се съсредоточиш върху по-специфичните за карането. Не тренирай само бедрените мускули. От голямо значение са мускулите, които стабилизират и поддържат гръбначния стълб и кръста. Работи върху гъвкавостта. Звучи смешно, но е един от най-сигурните начини да се предпазиш от контузия.

Доспехи

Никога не карай без ръкавици, колкото и да е топло.

Карай с каска. На пазара има достатъчно добри и леки каски. Помисли и за друга защита - наколенници, гръбни протектори...

Носи слънчеви очила. Винаги. Снегът отразява слънчевата радиация, която на голяма надморска височина и без това е по-голяма. Маската е добро решение, когато има вятър, сняг и мъгла. Не носете стъклени очила, ако имате диоптър, по-добре ползвайте лещи.

Колкото и глупаво да звучи, обличайте се подходящо; в унисон с метеорологичните условия. Модерно е (това е проверено и от група съветски учени) да се обличаш на много слоеве. Например вместо дебела пухенка и блуза да караш с яке, полар, термоблуза.

Екипировка

Ползвай екипировка, която отговаря на пола (всички марки имат ски и обувки за различните полове), ръста и килограмите ти, съвпада със стила ти на каране.

Когато взимаш екипировка под наем, трябва да настояваш автоматите да са нагласени на твоите килограми, а обувките да са точни. Когато избираш обувки, обърни внимание, че има модели за различната анатомия на човешкия крак (по-широко стъпало, по-дебел глезен и т.н.). Изработването на специална (за ски/борд/ски бягане...) стелка за ски обувките също е добра идея. Тази услуга се предлага в спортните магазини, но за съжаление не е популярна в България. Подобно е и положението с оформянето на вътрешната обувка по крака ви (т.нар. термофлекс).

Закон за движение по пистите

Такъв закон няма. Международната федерация по ски обаче е обособила десет важни правила. Ето какво подбрахме от тях.

На пистата предимството е на този, който се намира под теб, т.е. всеки, които кара отзад или идва отгоре, трябва да си избере следа на каране, така че да не застрашава тези под него.

Както се досещаш, най-лошият вариант е да паднеш или спреш и поседнеш по средата на пистата, особено ако тези, които идват зад теб, нямат пряка видимост. Ако не може да се преместиш, помоли някой да обезопаси мястото, като забие малко над теб в снега ските или сноуборда ви.

Екипировката

Salomon Streetracer 10
Тази 100% карвинг ска ще се хареса на всеки, който обича да кара агресивно. Streetracer 10 е изключително прецизна, но в същото време и толерантна към начинаещите. Това не е най-стабилната ска на света, но в същото време предлага прилично съотношение на стабилност и агресивност. Дължината варира от 148 до 172 сантиметра, а радиусът - съответно от 10.3 до 13.1 милиметра. В структурата на Streetracer 10 са използвани карбон и титан.
около 1300 лева с автоматите

Nordica Speedmachine 14
Обувка за всеки, който обича да кара бързо. Speedmachine 14 е твърда, но в същото време лесна за използване. Щраймерите позволяват прецизна фиксация на крака, като в същото време са удобни за отваряне и затваряне. Вътрешната обувка подлежи на термомоделиране и позволява персонализация по крака. Твърдостта може да се регулира (твърда за компактен сняг и по-мека за извънпистово каране) и по този начин я превръща и в подходяща за всякакъв терен.
около 1100 лева

Oakley Wisdom
Един от най-сигурните начини да се загубите (да, на пистата) в снежна буря е да карате без очила. Тези тук са направени за най-тежки метеорологични условия - перфектни уплътнения, в същото време адекватна вентилация и дизайн, позволяващ точно напасване.
Допълнително се продава аксесоар, който позволява закачане към каска.
около 200 лева

K2 Black Hawk One
Две причини да носите каска - удвоява вероятността главата ви да остане цяла след сблъсък с твърд предмет и подобрява шанса да си отстоите мястото на опашката за лифта. Тази каска е лека и върви с очила, т.е. няма да се налага да си търсите ски маска, която да е съвместима с окачването на каската. Производителите от К2 са работили специално върху вентилацията. Black Hawk One е съвместима също така и с аудиоаксесоарите Basеline.
около 400 лева

Rossignol Bandit B4
Най-доброто оръжие за пухкав сняг. Bandit B4 е ска за фрирайд. Най-добре ще се чувствате с нея в дълбок сняг, но няма да имате проблем с карането и по твърд. Използвана е технологията FAT (Free Asorber Technology - ядрото е разработено от две материи - алуминий и еластомер), която позволява по-добро усещане на терена и снега. Профилът на ската е 122/94/115, а дължината варира от 158 до 195 сантиметра.
около 880 лева

Mammut Pulse Barryvox
Най-модерното в (противо)ла­винното дело. Не че има някакво значение, но този лавинен уред (ARVA, пипс) има две награди за дизайн и в същото време е изключително удобен и прецизен. Принципът на този тип джаджи е прост - отивате да карате на опасно място, пускате уреда на режим предаване (той излъчва равномерен радиосигнал на определена честота). Ако ви затрупа лавина, тези, които са с вас (или спасителите), пускат техните уреди на режим приемане и започват да ви търсят. Pulse Barruyvox има сензор на движенията, т.е. показва на търсещите дали затрупаният се движи под снега, позволява прецизно търсене на повече от един човек.
около 590 лева

Arcteryx Beta AR Jacket
Леко и неограничаващо свободата на движенията яке. Изработено е от трислоен Gore-Tex XCR - "дишаща" материя, която осигурява перфектна изолация от вятър и влага, но в същото време не предизвиква запарване. Качулката е разширена, като по този начин позволява използването на каска. Зоните на рамената и лактите са изработени от подсилена материя. Шевовете и циповете са подсилени и капсулирани.
около 800 лева

Dynafit Race Mustagh Ata
Историята на тази раница е много интересна. Това лято част от тест екипа на Dynafit отиде на експедиция до един от достъпните седемхилядници - Мустагата (7546 метра, Китай). Benedikt Bohm и Sebastian Haag успяха да подобрят рекорда за най-бързо качване и слизане със ски (10 часа и 40 минути отиване и връщане от базовия лагер). По време на експедицията те тестват тази раница и предлагат на Dynafit различни модификации. Dynafit Race Mustagh Ata побира 20 литра. На нея могат да се закачат ски и пикел, съвместима е с Camelbak система и тежи точно половин килограм.
около 150 лева

Тодор Тодоров
Трейнър в "Танев, Тодоров, Падалски"

Карането по писта си прилича с това извън писта, колкото плуването в басейна "Спартак" си прилича с преплуването на Дунав. С други думи - не много. Сега въпросът е на какво казваме каране извън писта - дали, за да си фрийрайдър, трябва да отидеш в Аляска, или можеш да караш по трасето на лифта? Да речем, че говорим за всички случаи. Какво ги обединява? Караш по трасе, което не е "подготвено за каране". Обикновено това означава тежък терен с неравномерни снежни условия - ту лед, ту пръхкав сняг, и той се мени в разстояние на метри. На всичко отгоре никой не се е постарал да изчисти района от добре подострени клони, насочени право към теб. Или пък е обозначил внезапно появяващи се камъни. Няма и надписи SLOW и DANGER освен в самото начало на спускането. Всичко това означава, че човек трябва да умее да приспособява техниката си на каране много бързо към терена, през който преминава. Добре е да отдели малко повече време и за физическа подготовка. Само си представи ситуацията, в която си останал без дъх и с парещи от болка крака по средата на огромен лавиноопасен склон. Уууупс... Абе карането извън писта е кеф. Какво да говоря за него. За последните 10 години съм се пуснал 50 пъти по писта, и то защото не съм имал избор. Екипировката

Преди 20 години имаше четири вида ски: за слалом, за спускане, за ски скок и за ски бягане. Така че екипировката не е определяща. Нито за карането, нито за сигурността. Това, което виждаме на филм, хората го могат, защото карат добре, а не защото карат определен модел ски. Така че е важно да слагаме първите неща първи - екипировката помага, доставя ти по-голямо удоволствие, изглеждаш "куул", но не те прави добър. И най-важното - не ти осигурява безопасност. Безопасността е въпрос на личен избор и поведение.

Информацията

Не вреди да питаш. Все някой може да е минавал оттам. Може да ти спести болезнен опит, може да ти спести време, пари. Може и да те спаси. Досега не съм чул информацията да е убила някого. Видял съм и няколко души, които не са я имали.

Другарчето

Когато си извън писта, е много успокоително да разчиташ на някого. Прави те по-смел, уверен, отговорен. Прави бирата по-вкусна. Не ходи с много по-добри от теб - имаш шанс да се озовеш на място, което не си искал. Не ходи и с много по-слаби скиори от теб - можеш да ги осакатиш.

Маршрутът

Както казахме, информирай се. Добре е да си минавал оттам през лятото, задължително е да знаеш как точно ще се прибереш и дали въобще може да се минава оттам. Желателно е да знаеш моментното състояние на снега, както и кога точно склонът е огрят от слънце. Колко време трябва, за да стигнеш до началото на пускането, колко трае самото каране и колко време ти трябва да се прибереш. Както знаеш, зимата се стъмва рано.

Лавина!

Има и такива места. Всеки склон, на който има сняг и 30 градуса, може да роди лавина. Включително и на пистата. Това не е причина, за да не караш. Няколко неща - не карай след снеговалеж, ходи рано сутринта и никога сам. Ако смяташ да караш често по подобни места, по-добре отиди на курс за лавинна безопасност. Не е сложно, но в същото време не може да се обясни с две изречения.

материала подготви Росен РОСЕНОВ
в-к Капитал Лайт,  Брой 49, 08 декември 2006 г.

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL