SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. бг ски новини : Румен Драганов: Очаква ни силен зимен туристически сезон - 15 Октомври 2014 - 19:50

Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма, в интервю за предаването "Добро утро, България" на Радио "Фокус"

Водещ: Г-н Драганов, какви са прогнозите за зимния туристически сезон?
Румен Драганов: Засега прогнозите за зимния туристически сезон са положителни. След изключително безснежната зима на сезон 2013-2014 г., когато се наложи да бъдат включени всички уреди за сняг, за да могат да бъдат поддържани добрите условия на ски-пистите, тази година ние очакваме доста обилни снеговалежи през зимата и съответно много добър зимен сезон. Почти всички анализатори, съответно браншовите асоциации на туроператори, на хотелиери отчитат и ръста в интереса на чуждестранните туроператори към зимните курорти. Ръстът, който се очаква в момента, е 10 и над 10%.
Водещ: Направени ли са вече резервации за Коледните и Новогодишните празници?
Румен Драганов: Стартира усилената продажба на коледни и новогодишни куверти за хотелите и ресторантите в България. Тя е не само за зимните курорти, тя е и за СПА, балнео- и уелнес-курортите във вътрешността на страната, както и за много други хотели, които предлагат този вид услуга, като се очаква до средата на следващия месец най-добрите предложения да бъдат изчерпани.
Водещ: От кои страни се очакват най-много туристи този сезон?
Румен Драганов: Когато говори, за зимния сезон, най-голям брой чуждестранни туристи се очакват от страна на съседите –Гърция, Румъния, Македония. Както знаете, в последните години има и силен интерес на туристи, които идват от Турция. От по-далечните дестинации основният емитационен пазар е английският и руският.
Водещ: Има ли нови предпочитани дестинации, освен вече популярните курорти?
Румен Драганов: Балнео, СПА и уелнес е това, което бележи непрекъснат ръст като продукт през зимата. Това се оформя като един целогодишен продукт и набира сили, тъй като общо взето хотелите от една страна станаха доста по-популярни, а от друга – самото предлагане, което те правят на пазарите, не само в България, но и в чужбина, бележи интерес. Някои от хотелите влязоха в основни туристически брошури, в по-висока ценова категория за по-интересни клиенти.
Водещ: Към какви други видове туризъм се наблюдава интерес от страна на туристите?
Румен Драганов: Интересът като цяло е към културния туризъм. Знаете, че този период, в който ние навлизаме, е период с различни празници – както около Коледа и Нова година, така и многото тържества, които се случват по Църковнославянския календар, както и по календарите на други религии след Нова година. Също така има и изключителен интерес към съвременните изкуства – така нареченият постмодерен културен туризъм. Редица фестивали, панаири, изложби, някои от тях финансирани със средства по оперативните програми на Европейския съюз, а други, организирани от общините, стават все по-популярни и намират интерес главно към европейските пазари, тъй като обикновено такива мероприятия се провеждат в сътрудничество с различни участници – художници, артисти от страните от Европейския съюз. Те включват всякакви иновации, пърформънси, видеоарт, изкуството на говора, на танца. Ние ще бъдем свидетели действително на много интересни изложби през целия този период.
Водещ: Къде тази зима ще изберат да почиват българите? Както знаем, през лятото много наши сънародници се насочиха към Гърция и към чужбина. Сега каква се очаква да бъде ситуацията?
Румен Драганов: Зимата не е толкова интензивен период за пътуване в чужбина, както лятото. Независимо от това, средномесечно около 250 000 българи излизат в чужбина през зимните месеци, така че предполагам, че тази тенденция ще се увеличи. Основните дестинации са свързани с културен туризъм и това са посещения на страни от Европейския съюз като Италия, Испания и Германия основно. По отношение на екзотичните пътувания зимният период се използва за дестинации, които са по-топли – страни от Карибския басейн, Индонезия, Дубай. Ще има много пътувания, включително чартърни полети, към тези дестинации. По същия начин българите, разбира се, ще пътуват и в съседните дестинации, тъй като Гърция стана популярна не толкова за дългосрочни почивки, колкото за кратки екскурзионни пътувания – еднодневни или уикендови. Интересът към Гърция е стабилен, още повече, че многобройните връзки, които бяха открити на общата българо-гръцка граница, дават възможност в някои случаи жителите на населените места, които са в близост до границата, в рамките на 20 до 45 минути да бъдат на гръцкото крайбрежие и съответно могат да се върнат в рамките на същия ден, така че тази интензивност ще продължи.
Водещ: Как се отразява на състоянието на туризма политическата ситуация в страната в момента?
Румен Драганов: Това, което видяхме през един изключително тежък летен сезон, е, че действително вътрешнополитическата, икономическа, социална и банкова криза се отразява негативно на българския туризъм. Всичко това, включително и тежките метеорологични условия, изигра роля, за да имаме един спад в рамките на около 15% към момента в сравнение с миналия летен сезон по почти всички показатели. Действително политическата ситуация влияе негативно на българския туризъм.
Водещ: Какви са най-важните и спешни мерки в сектора, които новото правителство трябва да предприеме?
Румен Драганов: Това, което браншът очаква, и което беше декларирано и от политиците, включително от най-големите политически партии, които в момента са избрани в парламента, е създаването на Министерство на туризма, като на него да се гледа като на инструмент за създаване на нови работни места, базирани върху публичната собственост – публичната държавна и публична общинска собственост чрез инструментариума на концесиите, на аутсорсинга, на държавните поръчки. Това, което наблюдавахме в целия този 25-годишен период, е пълен отказ от страна на държавата да управлява своята собственост, наречена „Туристически атракции – публична собственост“. Бяхме свидетели как бяха загубени в съда туристически атракции в Арбанаси от Министерството на регионалното развитие, което се оказа, че в продължение на 25 години никога не е знаело, че е собственик на изключителни храмове – „Свети Георги“, „Свети Димитър“, „Свети Атанасий“ и още други и ги загуби в съда. Тоест липсата на отношение на държавата към нейната собственост в частта „туристически атракции“ нанася значителни щети на българското общество, несъздавайки работни места и неподобрявайки местните икономики чрез своята собственост. Държавата разчита единствено на инвеститорите в туризма – хотелиери и ресторантьори, а не управлява своята собственост, което ощетява и техния интерес, тъй като средната заетост в страната е изключително ниска. Средната заетост на легловата база, на инвестициите е ниска именно поради това безотговорно отношение, което видяхме в лицето на Министерството на регионалното развитие и на всички други министерства, които са собственик на изключителни туристически атракции. Например Министерството на земеделието и горите е собственик на чудесата на България в планините, които се намират в Държавен горски фонд, но то въобще не знае, че е собственик на тези чудеса. Не ги управлява, не създава работни места и те не работят в паралел на българското общество.
Водещ: Много анализатори посочват като друго слабо звено на българския туризъм липсата на ефективна реклама. Това така ли е?
Румен Драганов: Това е точно така, но представете си, когато живеем в държава, която не знае, че е собственик на храмове и на туристически атракции, която не знае, че е собственик на чудеса, как да прави реклама на нещо, за което не знае, че е собственик? И поради тази причина парите за реклама в повечето случаи са били откраднати от обществото и от държавата и налети абсолютно неефективно в рекламни акции. От тази гледна точка, когато ние казваме, че няма достатъчно средства за реклама, ние имаме предвид две направления. Едното е абсолютно глупавото харчене, безотговорно и корумпирано, включително за такива проекти като лого на България, като Стратегия за развитие на туризма. Затова обществото и съответно браншът искат създаване на Министерство на туризма, за да може от една страна да се изясни коя е собствеността на държавата и държавата да бъде така любезна да прави реклама на тази своя собственост и съответно да дава отчет как управлява тази собственост, колко са туристите, които са посетили тази нейна собственост, и по какъв начин е създавала работни места чрез тази своя собственост.
Водещ: Благодаря Ви за анализа, който направихте. Наистина може би много проблеми чакат своето решение, но все пак да кажем и нещо положително от нашия разговор – очакваме силен зимен сезон.
Румен Драганов: Това е точно така. Очакваме не само силен зимен сезон, но и важни решения. Очакваме реформа в туризма за управление на туристическите атракции, туристическите места, туристическите зони и туристическите точки. Всичко това е изключително важно и ние дължим и на Европейския съюз, по линията на международни правни документи, да защитаваме и опазваме.

Симона МЕДАРОВА
15 Октомври 2014 | 13:00 | Радио "Фокус", "Добро утро, България"

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL