SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. ски история : Как спряха Княжевския лифт - 24 Януари 2018 - 15:35

ЛИФТОВЕ. Между най-тъжните символи на съсипването на Витоша са старите и неработещи лифтове. Един от тях, Княжевският, в продължение на много години предлага вероятно най-лесния и бърз начин за достъп до уникалната планина до София.

Той е построен през 1962 г. и е първият кабинков лифт в България. Произведен е от австрийската фирма "Братя Гирак". Началната му станция е в кв. "Княжево" на 744 м надморска височина, а крайната при Копитото на 1348 м н. в., непосредствено до 160-метровата телевизионна кула. Дължината на линията е 1900 м и се е изминавала за 11 минути, а капацитетът е бил 600 души на час. След авария в началото на 90-те години обаче лифтът е спрян.

През юни 1991 г. задухва силен вятър от Владайското дефиле. Въжето се откача от един от стълбовете и провисва надолу заедно с кабинките. Въжената линия блокира.

Служителите на съоръжението се опитват да го пуснат отново, но това само усложнява положението. Накрая целият район е отцепен от полиция. Започва спасителна акция, продължила близо 24 часа. До късно през нощта хората са спускани от голяма височина с въжета един по един.

При експертизата се оказва, че до аварията се стига поради това, че почти всички аварийни защити на лифта са били шунтирани с течение на годините от персонала и всъщност още доста преди аварията той е работел в рисков режим. След инцидента лифтът е спрян и вече 27 години не работи. За кратко време модерните за времето си станции са съсипани. Почти веднага заради ценния алуминий, от който са направени, са ограбени и кабинките му.

Иван Петров
168 часа
24.01.2018

КНЯЖЕВСКИ ЛИФТ

Кабинкова въжена линия (КВЛ) "Княжево - Копитото" е четириместен кабинков двувъжен лифт с обиколно движение (посока на движение - дясна) и с откачващи се кабинки.

Построен е през 1962 г. и е първият кабинков лифт в България. Произведен е от австрийската фирма "Братя Гирак/Brüder Girak" (основана през 1920 г.), която през 1996 г. се обединява с швейцарската фирма "Garaventa" ("Гаравента") в австрийско-швейцарска фирма "Girak-Garaventa". През 2002 г. e създадена австрийско-швейцарската група "Doppelmayr-Garaventa" ("Допелмайер-Гаравента").

Лифтът е от типа с две въжета - носещо и теглещо. Началната му лифтова станция е в квартал "Княжево" на 744 м н. в., а крайната - на връх Копитото на 1348 м н. в., непосредствено до 160-метровата телевизионна кула, като преодолява денивелация от 604 м. В двете станции се намираха гаражи за 54-те кабинки, произведени от австрийската фирма "Swoboda" ("Свобода"). Дължината на линията е 1900 м, капацитетът й - 600 души на час и се пътуваше 11 мин. По трасето са поставени 8 стълба, а проектната скорост на лифта е била 3 м/сек. През 1992 г. става авария и оттогава не работи. Станциите на лифта са разграбени и не е възможно неговото възстановяване в първоначалния му вид.

Лифтът в експлоатация може да се види в откъс от сериала "Синята лампа" (1969 г.)

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL