SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. ски PRO : Видео анализ по време на тренировки и състезания - 12 Юни 2010 - 19:41

Съвременните технологии дават възможност на треньорите да използуват ефективно джобни видео камери по време на тренировки и състезания. След заснемане  на определени спускания на състезателите, видео анализа може да бъде направен непосредствено след самото спускане или по-късно по време на разбора на деня.

За треньора, видео анализа позволява внимателно да разгледа спускането на определен състезател, анализирайки подробно действията и уменията му приложени в дадена дисциплина. По време на разбора, откриване на грешки и тяхната корекция са изключително важни за развитието на уменията на състезателя. За състезатели с по-голям опит, видео анализа позволява самокритика и оценка на собствените скиорски умения и възможности.Видео анализа като „треньорски инструмент” е практика най-често използвана по време на подготвителния период (май-ноември), както и в пред състезателния период (ноември-декември). През активния състезателен период (януари-април), видео анализа се използва по-рядко. По-добрия подход в този период е да се наблюдават и анализират победни спускания на топ състезатели, които демонстрират не само изпълнение на върхова техника и тактика, но и правилна психологическа нагласа преди и по време на състезания. Целта е състезателя да се мотивира, а не „да се напомнят” грешки и слабости допускани в дадена дисциплина.

Препоръки:

По възможност видео анализа да се прави индивидуално тъй като по този начин се отделя повече внимание на добрите и слабите страни на уменията на състезателя. Често срещано явление е видео анализ в група, в края на деня, когато всички състезатели се събират за поредния анализ на изминалия тренировъчен ден. Това понякога отегчава състезателя, като се налага да се изчаква анализа на съотборника, преди да се пристъпи към анализа на спускането му. При такива обстоятелства, напомняме че добрият треньорски подход по време на видео анализ в група, е фокусиране предимно върху правилното технико-тактическо изпълнение, вместо наблягане върху допуснати грешки. 

Забележка: Да се има в предвид, че някои от подрастващите състезатели не приемат критиката добре, особено когато тя е отправена в група, като понякога това за тях може да бъде доста унизително, в последствие непродуктивно. 

Препоръки:

Преди видео анализ на тренировки и състезания, треньорите да „редактират” спусканията на състезателя чрез използване на видео секвенция, забавяне или замразяване на кадъра, преповтаряне на клипове и пр., за да се наблегне на желаното технико-тактическо изпълнение, вместо на нежеланото. Програми като „Dartfish” позволяват съпоставка на технико-тактически умения в два отделни успоредни кадъра на екрана.

Препоръки:

Видео анализа да се състои по време или  непосредствено след тренировка или състезания. Проучвания показват, че след период от 30мин. видео секвенция на анализ на уменията на даден състезател, коригиращата стойност на видеото започва да намалява. Ето защо, да се чака „до утре”, за да анализирате днешното видео „може да бъде забавно”, но непродуктивно за състезателите.

При видео анализа на техническите умения, започваме наблюдение и оценка от ските нагоре:

    * Посока на ските, стойка и равновесие
    * Ските паралелни ли са?
    * Коя от ските е водеща?
    * Симетричен ли е ъгъла на закантване на вътрешна и външна ска?
    * Върху коя ска е повече тежестта?
    * Има ли облекчаване в колянни стави?
    * Къде е локиран Ц.Т.?
    * В една и съща линия ли са посоката на ските и тази ханша?

Анализ на позицията на тялото:

    * Трупа в динамична/ атлетична позиция ли е?
    * Трупа леко приведен ли е (котешки гръб)?
    * Каква е постановката на раменете (леко наклонени)?
    * Ръцете и раменете работят ли синхронизирано?
    * Ръцете отпред и встрани ли са?
    * Каква е позицията на главата по отношение на тялото и погледа насочен ли е напред?

Петте стъпки при анализът на умения:

  1. Наблюдение – трябва да знаете какво и как да наблюдавате;
  2. Оценка – съпоставка между желани и постигнати резултати;
  3. Диагноза – откриване на главната причина за неправилното изпълнение на конкретни технически елементи (фактори, които се отразяват негативно на спортните постижения);
  4. Намеса – определяне на мерките, които трябва да се предприемат за коригиране на грешките;
  5. Проверка на резултатите.

Често, това което треньорите виждат е „симптом” на грешка, а не „корена на грешката”. За целта всеки треньор трябва да развие „професионално око” и способността да открива корена на грешките на състезателя и своевременно да ги отстранява по начин, който да  способства подобряване нивото на скиора алпиец.

Препоръки:

Да не се бърка стил на каране с ефективно технико-тактическо изпълнение. Повечето „на пръв поглед” грешки в завоя са резултат от грешки допуснати в самото начало на завоя, в някои случаи в предходния завой.  При коригиране техниката на даден скиор, треньорите трябва да бъдат много внимателни. Вземете за пример скиор, който се спуска по трасето с доста „разхвърлен стил”. Гледатката не е от най-приятните,  но спускането е бързо. След внимателно проучване, може да се окаже, че силата в „разхвърления стил” на състезателя е в способността му да упражнява максимален натиск по линията на наклона, съчетан с перфектен тайминг и ефективно насочване на ските по дъгата на завоя. Затова, имайте в предвид, че понякога за да промените техниката на един скиор „модела на поведение върху ските” трябва да се изчисли внимателно, за да не го лишите завинаги от техниката, която го прави толкова бърз, на първо място. 

ProCoach

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL