SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. ски анализи : Мечтата за целогодишния курорт - 18 Юли 2010 - 20:03

ТУРИЗЪМ. Кое е първото нещо, за което се сещате, когато чуете "ваканция в Алпите"? Вероятно за стотици километри ски писти, сняг, зимни спортове. Тогава сигурно ще останете изненадани от факта, че в някои от големите курорти в тази планина близо 25% от приходите за туризма се трупат през лятото, а амбицията на местните хотелиери е те да се увеличават.

Снежната ваканция е първата асоциация на повечето хора и за големите планински курорти в България. През последните години обаче хотелиерите в тях също разработват все повече летни програми, а местните общини и сдружения организират събития, опитвайки се да привличат туристи покрай тях.

Амбицията на всички е една и съща - да се осигури целогодишна заетост на базите, макар на този етап това да не се случва. Някои от хотелиерите наричат тези опити "логично развитие на нещата", други казват, че все по-трудно им излизат сметките само от зимния сезон, а трети са убедени, че лятната почивка на планина е също толкова атрактивна, колкото и зимната - просто е нужна повече реклама и алтернативни занимания за гостите. Има и друга важна причина - хотелите от по-висока категория не залагат само на сезонните туристи.

"Хотелите, които поддържат високо качество на услугите, са отворени целогодишно", коментира търговският директор на "Шарлопов хотелс" Сийка Кацарова. Компанията е собственик на грандхотел "Мургавец" в Пампорово.

По думите на Кацарова поддръжката на висококвалифициран персонал и качество на предлаганите услуги не може да се осигури със служители само през сезона. На подобно мнение е и управителят на "Ястребец уелнес енд СПА" в Боровец Христо Палазов.

"Хотелите, предлагащи услуги с високо качество, мислят дългосрочно", казва той, което според него и предопределя целогодишно отворените врати. Според хотелиерите именно така може да се създаде и по-голяма лоялност от страна на клиентите.

Каква е картината

През това лято между 40 и 60% от хотелите в Банско, Боровец и Пампорово работят, сочат данните на местните общини и туристически сдружения, което е ръст спрямо предходни години.

Увеличават се и възможностите за развлечения в планината - местните хотелиери и общини инвестират все повече в различни занимания и изграждането на събитиен календар. Въпреки това все още не може да бъде осигурен такъв поток от хора, който да прави отварянето на хотел през лятото атрактивно.

По данни на хотелиерите и в трите курорта през юни заетостта на базите е била под 20%, като надеждите са тя да се увеличи през юли и август, тъй като това са месеците на отпуските. "Средната заетост на хотелите през лятото е между 10 и 12-13%, малко по-висока е през юли и август", казва председателят на сдружението на хотелиерите и туроператорите в Банско Янка Рахова.

По думите й браншът се старае да я увеличи до 50%, което ще направи и отварянето на хотел през лятото рентабилно. Лятна заетост около 50% е и целта на хотелиерите в Боровец и Пампорово.

Какви туристи могат да дойдат

Повечето хотели през лятото залагат на индивидуалните пътувания, свързани с различни занимания в планината - спортове, разходки и др. Другата опция за заетост през лятото е конферентният туризъм. По данни на хотелиерите в Банско например сезонът е предпочитан за семинари и конференции на медицински специалисти.

В Боровец казват, че често отделни фирми, предимно от София, организират свои мероприятия. През миналата и тази година обаче се отчита силен спад на конферентния туризъм заради кризата. По различни оценки той е над 30%, като очакванията са повече мероприятия да има през септември. Банско и Пампорово пък приемат и туристи от обиколни турове в страната, като най-често гостите им са от Западна Европа.

"През това лято на Пампорово има и доста детски лагери, чиито родителите вероятно не могат да си позволят почивка на море", казва Сийка Кацарова. Зелени ваканции за ученици има и в Боровец и Банско, организирани предимно от частни школи и училища.

Хотелиерите виждат като свои потенциални гости и професионалните спортисти, които традиционно имат лагери през лятото. "В Боровец идват футболни клубове, които ползват игрищата и спортните зали в Самоков", казва управителят на "Бороспорт" Недялка Сандалска. По думите на Янка Рахова футболисти от България и Гърция има и в Банско, но все още тези групи са малко.

"Основно почиващите са българи, има и малко англичани, холандци и германци", казва Недялка Сандалска. Повечето хотели също твърдят, че основният им фокус са българските туристи. При такъв тип пътувания обаче престоят е сравнително кратък - максимум 2-3 дни, и то предимно през уикенда.

"През почивните дни твърдо залагаме на българи, но идеалният вариант за нас би бил, ако през седмицата успеем да привличаме чужди туристи от обиколните турове", казват хотелиери в Банско.

Какви са възможностите

Ако през зимата основният фокус са ски спортовете, то през лятото има възможности за много повече алтернативни занимавания. Банско, Боровец и Пампорово предлагат традиционните за летния сезон пешеходен, еко- и велотуризъм, а напоследък инвестират и в екстремни спортове като планинско колоездене и моторни спортове.

Някои от хотелите в Боровец имат и летни градини, басейни и барове. Други възможни занимания са езда, а в Банско и голф. В Пампорово пък има програми за билкарство, обиколки на пещери, спортен риболов и др. За да привлекат повече туристи, общините и местните сдружения на хотелиерите организират различни събития.

Така например Боровец е домакин на рали шампионат, в Банско се провеждат летни театрални и джаз фестивали, в Пампорово тази година има дни на традиционните занаяти. Създадени са и различни пакети от самите хотели. Например в Банско се предлагат програми за отслабване, включващи спортни натоварвания и диетично меню. Има и програми със СПА процедури и други, анимации за деца и т.н.

Някои от веригите, които разполагат и с други хотели в страната, предлагат комбинирани пакети. Например "Шарлопов хотелс" има оферти за намаления при посещения на хотела в Пампорово и такъв в някои от СПА курортите, а компаниите FPI hotels и "Диневи ризортс" предлагат комбинирани оферти за почивка на море и планина.

Рекламата е все още на парче

Ако обърнете внимание на логото на Банско например, ще забележите, че под името на курорта е написано All seasons resort (целогодишен курорт от англ. - бел. авт.). Едно от обясненията на хотелиерите за слабата заетост на базите през летния сезон обаче е все още слабата реклама. Все още по места няма единна политика как да се промотират възможностите през лятото, а големите събития и възможностите за екскурзии се рекламират от самите хотелиери.

"През тази година в Банско имаше уличен куклен театър, но нямаше популярност и туристи, които да го посетят", разказва Янка Рахова. По думите й хотелиерите в града, когато имат възможност, прилагат брошури с културния афиш през лятото към офертите, които подават.

По подобен начин "на парче" работят и в Боровец и Пампорово. Концесионерите на ски пистите и хотелиерите през тази година са инвестирали в "летни" сайтове, където между собствените си оферти са описали и подробно възможностите за занимания в планината.

Деница Ватева
в-к Дневник
18 юли 2010, 19:57

***

СТАТИСТИКА

Числа
Отворени хотели в зимните курорти - между 40 и 60%
Заетост - под 20%

Основни туристи
Индивидуални туристи
Туристи, идващи на обиколни турове в страната
Бизнес туристи
Професионални спортисти

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL