SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. бг ски новини : Кафявата крастава жаба заробва туризма в Банско - 18 Декември 2010 - 08:22
Решението за изграждане на втора кабинкова линия трябва да дойде от най-високо политическо ниво

Времето изигра лоша шега на откриването на ски сезона в Банско. Беше слънчево и много студено, а сняг нямаше. От "Юлен" успяха да натрупат малко изкуствен сняг на писта "Томба", за да се пуснат ски легендите. Публиката, около 3000 души, събра малко тен и много студ и си тръгна. По същото време в Банско на долната станция на кабинковия лифт се виеше опашка от други 3000 души. Тези, които обичат да карат ски тук, познават гледката отлично. Тя е обичайна за разгара на сезона - от ранна утрин до след обяд. Е, малко учудваща е за откриването, когато слънцето пече, а сняг няма, но е знаково за това, което предстои през зимата. Но е силно доказателство за интереса към ски центъра и за все повечето хора, които искат да почиват тук.
Опашката расте всяка година. Скиори, сноубордисти и туристи се редят с часове. Почти никой не се отказва. Повечето българи са свикнали да стоят на опашки за какво ли не с часове.
Но на чужденците това им е чуждо. Те са дошли, за да оставят пари в България, което е
чиста проба чуждестранна инвестиция. А ние не я искаме
Докога ще е така? Отговорът е известен както на концесионерите от "Юлен", така и на отговорните държавни институции. Трябва да се построи втора кабинкова линия. И то най-бързо.
За Банско писаха "Гардиън" (през 2006 престижното британско издание включи ски центъра сред шестте скрити съкровища за ски спорта), "Индипендънт" (преди месец вестникът посочи Банско като най-евтината от 10-те топ дестинации за зимни спортове в европейските и северноамериканските курорти), "Алманах 2001 - къде да караме ски и сноуборд" (изданието включва хиляди курорти от Европа и Америка и обяви Банско за най-евтиното място за зимни спортове). А преди месец туристическото изложение в Нови Сад обяви града за зимна столица на Балканите.
Да изчезне опашката интерес имат и местните хора. Повечето от тях са наясно какво им дава ски зоната. Защото през 1990 година в града работеха един завод за столове, цех за телефони, АПК, промишлен комбинат и фабрика за детски играчки. Работните места бяха 3490. Само за няколко години
в Банско работните места се стопиха до 360, а безработицата се превърна в терор за хората. Днес регионът е значим европейски ски център, в който се провеждат състезания за Световната купа по ски. Безработицата в Банско спадна от 30 на 5 процента. В Разлог - от 40 на 10, в Якоруда - от 70 на 10. Хората в региона имат сигурен поминък. И последното, което искат, е да изгонят туристите с опашки.
Интерес да поддържа икономическия модел, наложен в региона, би трябвало да има и държавата. Защото във време на финансова и икономическа криза тук има растеж и развитие. Хората работят, плащат данъци, а туристите носят чиста печалба. Приходи в държавната хазна идват от хотелите, ресторантите, магазините и т.н. От 2003 година концесионерът "Юлен" е инвестирал в ски зоната близо 70 млн. евро. Държавата обаче бави разрешението за строеж на втора кабинка. И обрича туристите на недоволство, а ски зоната - на застой.
Единствените, които протестират открито срещу новата кабинкова линия, са някакви еколози. Те безочлво твърдят, че заради кафявата крастава жаба не трябва да се прави лифт. Не трябва да се сече и едно дърво, да се правят нови писти. Нищо че напливът от туристи е голям, а за зимен туризъм се използва под един процент от територията на природен парк Пирин. Еколозите протестират по принцип. Те просто не искат да се прави нищо върху сняг. Междувременно все повече туристи решават, вместо да чакат на опашка, да се качат на колите си и да стигнат с тях до Шилигарника. Така, вместо да се пази природата, се получава обратното.
В случая държавата трябва да каже какво ще става
Показателно е, че на дискусията за бъдещето на Банско в навечерието на откриването на сезона не дойде нито един министър. На другия ден на пистата се появи министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков, но не каза дума.
За да се промени положението, министърът на околната среда и водите Нона Караджова и експертите около нея трябва най-после да кажат на кого служат. На националните интереси, на националната икономика, на живота и хляба на хората, които са гласували за тях или на една шепа циркаджии, които се гаврят с целия български народ в името на кафявата крастава жаба.
Тези неща не са въпрос на екология, а на политика. И на политическа воля.

Министерство краде хляба на хората

Идейният проект за изграждане на втора кабинкова линия е готов отпреди 2 години, каза за "7 дни спорт" арх. Емил Леков, главен проектант на туристическа и ски зона Банско. Според него началната станция на лифта ще бъде разположена западно от сегашната. Междинната станция трябва да е на надморска височина 1200 м в местността Чалин валог. Тя ще свърже оформения тук център за начинаещи с града.
Вариантите за крайна станция на кабинковия лифт са два. Първият предвижда да е на Бъндеришка поляна, на 120 м западно от съществуващата станция. Според втория ще бъде в местността Шилегарника.
За да започне изпълнението на идейния проект обаче, трябва да се допусне изграждането след преценка за въздействие на околната среда. Допускането и преценката се извършват от Министерството на околната среда и водите. Оценката обаче още не е готова. Причината - няма предписание от министерството, което трябва да определи вида и обхвата й.
Ски зона Банско е изградена по устройствен план от 2001 година. За изграждане на втора кабинкова линия (в рамките на концесионните територии) е необходима актуализация на:
- плана за управление на Природен парк Пирин;
- промени в Устройствения план на туристическа и ски зона Банско.
Промяна в плана за управление на парк Пирин беше препоръчана още през 2008 година от консултативен съвет. Досега реакция от министъра на околната среда и водите, под чието управление е парк Пирин, няма.
Когато бъде одобрен идейният проект, ще трябва да се изготвят технически и работен проект. За да стане това, а и за да минат през всички процедури за съгласуване и одобряване, ще е необходима една година. Строежът най-вероятно ще завърши за един строителен сезон, който е от края на май до началото на ноември. Т.е. кабинката може да е готова най-рано след две години.

Използваме само 0,24% от територията на Пирин

Външният контур на територията, в която има писти и съоръжения в ски зона Банско, възлиза на 1156 ха. Тя е определена от Общия устройствен план на туристическа и ски зона Банско. Обхваща пространството между реките Бъндерица и Дамяница от 1500 метра надморска височина до 2525 м н.в., където има достатъчно снежна покривка и условия за зимен спорт.
Общата дължина на писти и пътеки е 75 километра. Заедно със сградите, лифтовете и обектите за обслужване на туристите те заемат площ от 99,9 хектара - ( 0.24%), което представлява под един процент от територията на парк Пирин. Съоръженията са съобразени с режимите за защитени територии.
Общата площ на Национален парк Пирин, която е под специалната опека на Закона за защитените територии, възлиза на 40 332.4 хектара.
Определените с Плана за управление на Национален парк Пирин режими ограничават развитието на различните форми на туризъм и особено на зимния туризъм.
Ето съотношението между режимите със защита и режимите за развитие на туризъм:
- 34,2% са под строга защита и включват резерватите "Баюви дупки - Джинджирица" и "Юлен";
- 62,5% подлежат на по-либерален режим - за "Опазване на екосистемите". Тук е позволено ползването на откритите площи за отдих;
- едва 3,3% от територията на Национален парк Пирин попадат в режим "Зона за туризъм" и "Зона за сгради и съоръжения", където се допуска да се изграждат писти и лифтове.

Росица Стойкова
в-к 7 дни спорт
Събота, 18 Декември 2010

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL