SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. ски анализи : Когато цъфнат минзухарите - 14 Януари 2011 - 18:19
Туристите в зимните курорти се увеличават. Но снегът не стига

Осем са в зелено. Десет са в червено. Две са и с двата цвята. Този път зеленото не значи, че на пистата расте трева. Точно обратното - покрита е със сняг и отворена за скиори. Червената е затворена, а смесената е на кантар - може да се кара, но на собствен риск и с чужди ски, за да не се издерат личните. Такава е ситуацията под лифтовете на Банско в пиковия момент на зимния сезон. И все пак добре, че е изкуственият сняг, иначе и тези осем нямаше да стават за каране.

Картината не е много по-различна на Боровец и Пампорово. В средата на януари курортите официално отдавна са открили ски сезона, но реално правят молитви за сняг на фона на цъфналите минзухари.

Кой си е написал домашното

Ски курортите са изправени пред патовата ситуация между позитивните очаквания за броя на туристите и температурните амплитуди. И докато първото може само да ги радва, защото ще имат повече гости в сравнение с миналата зима, то второто се превръща в лош кошмар на всички в планината: собствениците на лифтовете, хотелиерите, туроператорите и всички, които разчитат на снега. Защото туристите са дошли да карат ски, а не да се разхождат по зелените полянки. Тази година за първи път курортите най-вероятно са осъзнали, че направените инвестиции в системите за изкуствен сняг не са били напразни. Ако през последните години не бяха редили оръдия по пистите, сега сезонът щеше да бъде повече от провал. Макар и изкуствен, този вид сняг позволява да се кара по част от трасетата.

През последните три-четири години и трите големи курорта с различен интензитет инвестираха в изкуствената покривка. В Банско в момента има 230 оръдия, което по информация от курорта покрива 90% от територията.

"На Банско няма истински сняг. Когато паднаха температурите, започнахме да заснежаваме пистите една по една, докато стигнахме до седем. Сега се надяваме отново да застудее", коментира Иван Обрейков, маркетинг директор на "Юлен" – фирмата, която е собственик на лифтовете в курорта.

В Боровец машини пръскат сняг върху всички писти в долната част на курорта. Между Коледа и Нова година, когато слънцето печеше здраво, по Ястребец се караше приятно, а преминаването покрай някое от оръдията оставяше усещането, че вали истински сняг.

Пампорово също хвана вълната на изкуственото заснежаване. Изградената система там включва 140 машини, съобщи изпълнителният директор на едноименната компания, собственик на лифтовете, Мариян Беляков. Изкуствената покривка заснежава 15 от общо 37 км писти. 

"В момента в Пампорово се кара навсякъде, където има инсталации за изкуствен сняг. Това е една от причините да имаме успешно начало на сезона", разказа Мариян Беляков.

Затегни щрамерите и нервите

И все пак, когато разчитат само на изкуствения сняг, курортите трябва да работят като в кризисна ситуация. Защото заснежаването само на част от пистите означава по-малко трасета за каране, по-големи опашки на лифтовете, изнервени туристи.

Между Коледа и Нова година, въпреки че беше работен ден, дълга опашка се виеше на кабинковия лифт в Банско. Чакането продължаваше с часове и наредилите се в 9 успяваха да се извозят нагоре към 11 часа.

Горе обаче ги очакваха не 15 писти, както при нормален снеговалеж, а наполовина по-малко. За по-бързите и опитни скиори беше истинско предизвикателство да лавират между купищата деца, групи на ски училищата и обикновени скиори. Струпванията на любители на снега изнервяха повече, отколкото да доставят удоволствие.

Немалко скиори се пускаха по веднъж-два пъти и се отказваха. И за да не се чувстват ощетени, че са си купили цяла карта, препродаваха я тайно на новите чакащи на лифта. Този тип вторичен пазар винаги се е случвал по лифтовете в България, но тази година се практикува активно. И то не само на Банско, а и на Боровец. Цвят в историята е фактът, че и чужденците вече се научиха да си препродават картите. Щом има кой да им ги купи.

Колкото по-малко, толкова по-малко?

Когато пистите не се изпълват на пълен капацитет и за да намалят препродаването на картите, някои курорти въведоха гъвкава ценова политика. Пампорово например от тази година пусна няколко промоции на карти в по-слабите моменти и като компенсация за това, че не може да се използват всички ски трасета. Там от началото на сезона имаше карти за по 25 лв., 38 лв. или 43 лв. на ден "Целта ни е да компенсираме по-слабите моменти с по-евтини карти", посочи Беляков.

Подобна е стратегията и на Чепеларе. Тъй като около Коледа нямаше достатъчно сняг по пистите, картите бяха с намаление. На Боровец обаче картата за пистите на Ястребец преди Нова година бяха по 25 лева, а за всички писти - 55. След празниците се предлагаше само една карта от 35 лева, но за сметка на това голяма част от пистите не работеха.

"Купувам си карта за всички писти, а мога да я ползвам само на една малка част от тях. Би било редно да е с намаление", клатеше глава скиор на опашка на лифта в един от големите курорти. От инвеститорска гледна точка обаче намалението на картите не е приоритетно. Иван Обрейков посочи, че в Банско прилагат следната стратегия: информират кои писти се използват и скиорите сами преценяват дали да се качат.

"Лифтовете и оръдията за изкуствен сняг са инвестиция, която трябва да се избие. Когато се прави, никой не се интересува дали ще има достатъчно сняг. Инвестицията е една и съща", каза Обрейков. Той посочи, че само за подготовката на новия сезон в Банско са вложени 13 млн. евро в два нови лифта, култивирането на трасетата и машини за сняг.

И все пак позитивно очакване

Неприятно, но липсата на достатъчно сняг и проблемите, които създават голите писти, се случват на фона на прогнозите за един по-добър сезон. Последните две зими бяха предизвикателни за българските курорти най-вече заради кризата: тя доведе до спад на британския пазар, на който се падат до 80% от броя на чуждите туристи. Най-силно беше засегнато Пампорово заради това, че чуждите туроператори спряха да летят до Пловдив – летището, от чиято дейност бизнесът в Пампорово е пряко зависим. От тази година на летище Пловдив се върнаха чартърите на туроператора TUI, нискотарифната компания Ryanair лети също дотам, редовните полети също имат ръст. Това върна и туристите към Пампорово, а очакванията са тази година там да има над 30-40% ръст. През миналата са били близо 140 хил.

Според записванията през туроператорите в Боровец също се очаква да има общо увеличение на туристите с между 5 и 10%, съобщи председателят на съвета на директорите на "Бороспорт" Нели Сандалска. Ръстът ще дойде както от британския, така и от руския пазар. Една от причините е, че тази година офертите "среден сезон" са били обявени по-рано за сметка на офертите "висок сезон". Тоест пакетите, които в момента се продават на тези пазари, вече са с промоционални оферти.

Продължава и потокът от Гърция. Едно от очакванията е кризата да доведе по съседски скиори, които преди са предпочитали Австрия.

Спорт на световно ниво

Позитивно за сезона ще се отрази и провеждането на Световната купа за мъже в Банско. Тя ще бъде през втората половина на февруари и се очаква да привлече хиляди допълнителни гости. Освен чисто номиналното измерение на ефекта "световно състезание в български курорт", спортната инициатива има и силен рекламен ефект. Няколко дни всички световни спортни медии предават от Банско. (Друг е въпросът, че за финансирането на Световната купа в Банско държавата отпусна от бюджета 2.5 милиона лева.)

Международното състезание обаче има отражение не само върху мястото, на което се провежда. Ползата е по-широка. Сегашната купа например съвпада с периода, в който са английските ваканции, тоест най-силното време за пътуване на британците. И тъй като в Банско голяма част от хотелите вече са запълнени и съобщението Stop Sale свети все по-често, записванията се пренасочват към другите големи ски курорта в страната.

Но за да се случи всичко това, трябва да има сняг. При това истински. И без да е нужно да питаме врачките, това ще е въпрос номер едно оттук насетне.

Зорница Маркова
в-к Дневник
14 яну 2011, 14:42

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL