SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. ски анализи : Ски за пилоти - 26 Януари 2011 - 08:56
Технологиите от Формула 1 влизат и в снежните спортове

Има ли общо между технологиите във Формула 1 и тези в ските? Логично, отговорът на този въпрос би трябвало да е отрицателен. В действителност обаче не е така. Причината за това са дизайнерите на ските Хед, които ги направиха толкова бързи, че състезателите им Линдзи Вон, Мария Рийш и Дидие Кюш неизменно печелят без проблеми в стартовете от Световната купа. Целта на екипа на тази марка е да изобретят ски, които да стигат от точка А до точка Б по-бързо от всички останали брандове. Предимството на алпийците на Хед пред останалите е, че са подсигурени с нещо подобно на колегите си във Формула 1 - KERS Technology или най-новата високооктанова технология на състезателните машини на Хед.

KERS технологията работи като турбо зареждане, което добавя допълнителна сила и ускорение с втвърдяването на опашката на ските при излизането от завоите. Ефектът: тласък, който катапултира състезателя към следващия завой. По същия начин както във Формула 1 пилотите натискат бутон за още малко повече скорост. Хед KERS е електронна, напълно автоматична и вградена система. Ските достигат максимално огъване в края на завоя. В този момент активен микрочип освобождава енергия във фибрите на опашката на ските. Тя става по-твърда и моментално увеличава силата на оттласкването за максимално ускорение в излизането от завоя. Или както от Хед обичат да се шегуват, моделите им Supershape, които имат технологията KERS, са изобретени от титан и са предназначени за титани. Новата KERS технологията е еволюцията на идеята, вложена в технологията Intelligence.  Но за разлика от Intelligence KERS не оказва влияние върху твърдостта на ските по цялото тяло, а подпомага гъвкавостта по дължина. КERS технологията е базирана и на съвършено нов чип, който има способността да акумулира енергия и да държи за подходящия момент.

Пиезоелектрични фибри трансформират кинетичната енергия в електрическа, която се складира във вградения в ските чип. Електрическата енергия се освобождава в областите на ските, където е необходима допълнителна енергия, което се засича от сензор. Складирането и освобождаването на енергия са напълно автоматизирани. В зависимост от гъвкавостта на различните модели сензорите се настройват предварително - колкото по-агресивна трябва да е ската, толкова по-твърда ще бъде опашката й.

Словенският концерн Елан доразработи революционната WaveFlex технология. Тя комбинира гъвкавост по цялата дължина на ската с торсионна стабилност за гладко изпълнение при взимането на завои. Наподобяваща вълни, разположени във вътрешната част на ската, тази технология обхваща ската от единия й до другия й край, осигуряваща висока прецизност и гладко каране при всякаква снежна покривка. Какво осигурява WaveFlex технологията: 1. Развитие на уникалната технология при завоите - WaveFlex Technology при серията Speedwave. 2. По-лесно улавяне на дълги завои и по-голяма стабилност, торсионна стабилност при дълги завои дори при максимална скорост. 3. Гъвкавост на ската при по-къси завои и гладко изпълнение дори при много заледени повърхности. В резултат на това се получава много приятно управление на ските без значение какъв е теренът.

Друг от водещите производители на ски Близард прилага успешно новата си технология IQ Power Suspension, при която е въведена дълга, тяхна въглеродно-композитна пластина, гъвкаво интегрирана в ската от върха до задния й край. Тази пластина заедно с виждащите се под автоматите маслени амортисьори работи като окачване на мотоциклет или планински байк и по този начин намалява и поглъща нежеланите вибрации. С помощта на високата степен на обратна връзка ските стават много пъргави и лесни за управление, без вибрации дори и при висока скорост.

Атомик гледа в бъдещето като усъвършенства своя хитов Doubledeck D2 Vario Cut. Сега вече комбинацията от променлив профил и автоматично настройване на гъвкавостта подобряват качествата на ската при завиване и увеличават поглъщането на вибрациите с помощта на две нови еластомерни връзки за приплъзване. Новост при ските на австрийците е и rocker конструкцията при линията на ските за всякакви терени. С помощта на новите настройки и преместване на точките на контакт със снега характеристиките на каране, а и ските вече са много по-подвижни.

При Fischer се фокусират върху цената и дълготрайността. Дървената сърцевина на ската вече е опакована в карбон и така те стават много по-издръжливи и животът им се удължава. Индивидуално настройващата система на автоматите с гъвкави връзки позволява на ските да се огъват по цялата дължина. По този начин от Fischer се опитват да се преборят с конкурентите, а също така да подсилят и продажбите си. Новият универсален талант на марката е с 80 мм талия и изключително еластична вложка, която осигурява повече гъвкавост и балансирана твърдост.

Rossignoll пък пуска новия си модел хибридни ски, които са необходими за осигуряване на повече баланс и стабилност при всички разновидности на снега, без да се пренебрегва закантването и повратливостта на ската. Този ефект се постига с комбиниране на оверсайз технологията на карвинг ските с rocker профила от фрирайд моделите.

в-к Стандарт
СРЯДА, 26 Януари 2011

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL