SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. ски анализи : В ските винаги има място за още реклама - 07 Март 2011 - 08:27
Мария Рийш и Линдзи Вон печелят над 1 млн. евро годишно, останалите се борят и за най-малкото лого

Телевизиите предават зимни спортове часове наред. От това се възползват фирмите, които покриват всеки разрешен за реклама сантиметър от екипите с лога и запазени марки. И зрителите свикнаха с това.

Мечтата на спонсорите се е изпълнила на 200 метра зад финалната зона на писта „Гудиберг”. Мария Рийш се усмихва от лилав плакат, опънат на външната стена на една кръчма. Държи златния си олимпийски медал, а около нея се щурат една сюрия деца с лилави шапки. Бащите им са окупирали масите в заведението и пият бира от златни халби, загърнати с фен шалове. Златно и лилаво – пиарите на “Милка” сигурно ги болят раменете от похвални потупвания.

Така работи зимният спорт. Комерсиализацията достигна измерения, които преди 25 години шефовете на федерациите не са си представяли. Същото се случва и на световното първенство по ски северни дисциплини.

На покрива на стартовата къщичка, на вратите по пистата и на предпазните огради има рекламни пана, за които са платени доста пари. А ако случайно не сте ги забелязали, камерата дава едър план на гърдите на скиорите точно преди да финишират.

Дали тази реклама не е прекалена? Явно не, защото за следващия сезон ФИС увеличи мястото за реклама върху екипите на скиорите от 350 на 400 кв. см. Щефан Шрьодер, експерт в консултантската компания „Шпорт унд Маркт” казва: „Феновете на зимните спортове свикнаха скиорите да се показват по телевизията с шапки с имена на спонсори. И никой не се дразни от това.” Малцина атлети могат да живеят от спортните си постижения. Марий Рийш печели по 1,5 млн. евро годишно, нейната приятелка Линдзи Вон малко повече. А останалите? „Скиорите след десето място са навити да подпишат с всеки спонсор”, казва Шрьодер. Феновете остават с впечатлението, че накъдето и да се обърнат, виждат някакво лого. За това има причина. В Гармиш например всеки си имаше партньор – ФИС, домакините, националните отбори и самите спортисти. И всяка реклама си има точно определено място. В правилата на ФИС например е записано, че рекламата върху ръката и крака трябва да е 12 кв. см. На главата са разрешени 50 кв. см, като задължително трябва да има лого на националната федерация (9 кв.см). Рекламите върху очилата и протекторите за брадичката са забранени. По време на награждаването не може да се носят калъфи за GSM, окачени на врата, или бутилки.

„Всичко работи много добре – казва мениджърът на спонсорските събития във ФИС Марсел Лузе. – Разработихме правилата с националните федерации и няма недоволни. Винаги има място за още реклама.”

Последната инициатива е основаването на ФИС Маркетинг АД 2009. 25% от дружеството са собственост на агенциите Инфронт и Тридерн. То се е концентрирало върху ски бягането, където се опитва да привлече повече спонсори. Откупи маркетинговите права на всички национални федерации и сега продава спорта централно.

„Зимният спорт печели много от предаванията на състезанията по обществените телевизии. 37% от немците се интересуват от една или друга дисциплина. Това е повече, отколкото във Формула 1. Спонсорите получават широка целева група, а има и емоционален момент – казва Шрьодер. – Ако Мария Рийш е болна, но въпреки това спечели бронз, зрителите в Германия преживяват още по-силни емоции.” Резултатът – на следващия ден ще купят много повече шоколади "Милка" от обикновено.

През 1985 г. скиорите заплашиха, че ще се отцепят от ФИС и ще си създадат собствена Световна купа, ако не им разрешат да подписват договори със спонсори. Днес влияwнието на фирмите за производство на ски понамаля. Едно време скиорите даваха интервюта, сложили ските върху раменете си. Но „Кандахар” беше толкова трудна, че след финала много от тях бях изморени и нямаха сили да вдигнат и една ска. Някои дори падаха изтощени. Но винаги се спираха в центъра на едно лилаво рекламно пано.

10 млн. евро от Ауди
 
"Ауди" е генерален спонсор на ФИС от 2002 г. Преди 9 години германският производител на автомобили измести тогавашния официален партньор - Cafe de Colombia. По информация на „Нойе Цюрхер Цайтунг” от Cafe de Colombia са плащали по 10 млн. евро годишно. От ФИС не съобщават финансовите условия по договора с „Ауди”. Тогавашният директор на маркетинга във ФИС Кристиан Кнаут разкрива, че федерацията ще получава значително повече пари, отколкото от стария спонсор.
 
380 000 от премии за Вон

Носителката на Световната купа по ски алпийски дисциплини при жените Линдзи Вон спечели най-много пари от наградни фондове за сезон 2009/2010. За 11-те си победи американката прибра 382 300 евро. На второ място е втората в крайното класиране Мария Рийш - с 237 466 евро. Трета е Катрин Цетел със 181 466 евро.
При мъжете най-много пари от наградни фондове през 2009/10 е спечелил носителят на Малката световна купа в спускането Дидие Кюш (Швейцария) - 223 233 евро.

Цветан Ламбрев
в-к 7 дни спорт
Понеделник, 7 Март 2011

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL