SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. бг ски новини : Италиански ливади и австрийски огради никнат на пистите под Тодорка - 22 Септември 2005 - 23:13
В Банско се стягат цяло лято за зимния сезон

Навита на топ "италинска ливада" се доставя с товарните платформи на лифта до стръмните участъци на писта "Томба".

Лятото е мъртъв сезон за скиорите и сноубордистите, но не и за стопаните на пистите. Ако държат на репутацията си и искат да предложат всеки следващ сезон още по-добри условия за почитателите на бялата мания, за тях лятната ваканция е време за усилна подготовка и за нови инвестиции. Тази отдавна известна в алпийските курорти истина е вече практика и у нас. В това се убеди екипът на "Монитор", който посети в средата на седмицата Банско, за да види на място как най-добрият наш зимен курорт се готви за предстоящия сезон и с какво ново ще бъдат изненадани гостите на градчето в подножието на Вихрен и Тодорка.
Че нещата в този район се променят в положителна посока става ясно още след като се отклонихме от главния път при Симитли. Сега по шосето за Предела и Разлог се пътува с чести спирания и ограничена скорост, тъй като то също е строителна площадка. От една информационна табела става ясно, че маршрутът от Симитли до Разлог се ремонтира с пари от еврофондовете. И това действително е така, тъй като почти по всички мостове и канавки работят с пълна газ багери, самосвали и валяци. На местата, където е възможно, пътят се разширява, за да се добави трета лента за задминаване при изкачването на Предела. От разговора с работниците става ясно, че ремонтът ще трябва да свърши преди Коледа, когато към Банско ще се отправи и първата вълна от туристи за началото на ски сезона.
В самото Банско пътят за Пирина също се потяга. На улицата за планината край хотел "Стражите" се полагат канализация и други комуникации. Върху вече заритите тръби се изграждат тротоари. По-нататък - малко над ресторант "Мотиката", се изкърпват последните дупки от пътя за Бъндеришка поляна и Шилигарника. "До седмица ще приключим ремонта на платното, който се осъществява изцяло с наши средства", информира ни техническият директор на ски центъра в Банско към фирма "Юлен" Иван Обрейков.

След отклонението за влека при писта "Чалин валог" пътят е вече ремонтиран и без нито една зееща дупка. И така е чак до разклона, където шосето се разделя за Шилигарника и Бъндеришка поляна. Оттук нататък двете трасета и паркингът са изцяло преасфалтирани. "Ей, ама какви дупки и ями бяха тук доскоро. Сега просто не мога да повярвам, че тази мъка е вече минало", не може да се нарадва шефът на ски центъра, докато катерим покритите с прясна настилка последни серпантини преди Шилигарника и началото на писта "Тодорка". Оказва се, че и новата асфалтова настилка е финансирана изцяло от "Юлен" АД. Явно и тук, както казва Великият комбинатор от "Дванадесетте стола", проблемът на давещите се е проблем на самите давещи се. Затова и управата на Ски центъра, която ползва най-вече комуникациите до ски съоръженията, е поела разходи по ремонта, за който би трябвало да плати местната община.
Това е обаче е само една малка част от инвестираните от "Юлен" АД над 3 млн. лв. за ремонти и подобрения по инфраструктурата на ски центъра през това лятото. Самата поляна, откъдето тръгва 4-седалковият лифт за "Тодорка", също представлява една голяма строителна площадка. В самото й начало се копаят основите на бъдещия покрит гараж за снеогообработващите машини. И той е повече от необходим, тъй като това лято паркът от 10 ратрака се е увеличил с още 2 нови австрийски машини "Кесборер" от най-висок клас. Те разполагат с лебедки, които им позволяват да се спускат и изкачват и по най-стръмните писти. Така че през новия сезон и почитателите на отбелязаните с черна маркировка най-екстремни трасета ще могат да се радват на перфектно обработена снежна покривка.
Като става дума за снежната покривка, амбицията на домакините от "Юлен" през тази и следващата година е да затвърдят славата на Банско като на курорта с най-добрите и перфектно обработени ски плацове в страната. За тази цел към досегашните 42 стационарни и подвижни снежни оръдия ще бъдат добавени още 10 нови машини за сняг. С тях ще бъде оборудвана пистата, която свързва долната част на писта "Тодорка" с Бъндеришка поляна и горната станция на кабинковия лифт. Новите машини ще бъдат доставени още преди началото на сезона, но само Нейно величество Природата ще определи кога те ще могат да бъдат включени в действие. "За да заработят оръдията, ни е нужна температура от минимум 3-4 градуса под нулата. А миналата година в средата на декември температурите стигнаха до 15 над нулата. Затова имаме готовност в момента, в който стане възможно, да задействаме дори и през ноември машините, за да почнем да трупаме добра снежна основа", казва Иван Обрейков. Според него все още не може да се определи точната дата за официалното откриване на ски сезона, но това със сигурност ще стане възможно най-скоро, в зависимост от времето и температурите в планината.

Тази зима няма да има промяна в броя и дължината на пистите и в капацитета на влековете и лифтовете. Затова пък със сигурност гостите на Банско ще забележат станалите още по-добри и по-обезопасени писти под Тодорка. Работата в това отношение е глътнала основния пай от инвестициите, които фирма "Юлен" е направила през изминалото лято. Една съществена част от тях ще бъдат закопани в буквалния смисъл на думата в долната част на пистите на Шилигарника. Засега въпросните инвестиции все още могат да се видят непокрити с пръст под формата на две огромни тръби с диаметър от 1 м, които пресичат диагонално пистата "Томба" и разклоненията в долната част на писта "Тодорка". Предназначението на тези тръби е да поеме водата от топящия се пролетно време сняг и да ги изведе в коритото на Демянишка река. По този начин ще бъде предотвратена ерозията по пистата от пролетните топящи се потоци. Пак в името на същата цел по пистите продължават да се правят диагонални дренажи. За тяхното оформяне и за други цели са закупени от Швейцария два специални високопланински багера, които местните хора са кръстили много находчиво "паяците". Машините имат две колела и два хидравлични манипулатора-крака, с които се набират и спускат по стръмните каменисти склонове. През последните няколко дни единият от "паяците" работи в долната част на "Платото", а вторият запълва неравностите по средата на стръмната писта "Алберто Томба". След като се подравни, стръмният терен се покрива със специална мрежа, която е доставена от Италия. Върху яките метални нишки, които служат за основа, е прикрепен по-ситен и дебел черен пластмасов слой, изпълняващ ролята на изкуствена пръст. След като се положи, "италианската ливада" се покрива със смеска от семена на треви, които за 1-2 години се превръщат в равна като тепсия планинска ливада. Съставът на коктейла от семена е препоръчан от австрийски експерти, които са натрупали дългогодишен опит в рекултивирането на трудни алпийски терени. В момента мрежите с "италианската ливада" се качват с товарните платформи на един от 4-седалковите лифтове, за да бъдат доставени до недостъпните за други превозни средства стръмни слонове по писта "Томба". Друга част от мрежата вече е положена по най-стръмните странични склонове на ски пътеката, свързваща Бъндеришка поляна с Банско. В основата на защитените с "италианска ливада" участъци е положена стена от камъни, които са натрупани - пак по италианска технология, в специални мрежи. По този начин са оформени високи до кръста яки правоъгълни темели.
 
Мрежата от "италианската ливада" се използва само по-най-стръмните и трудно достъпни участъци от пистите и склоновете. По-равните участъци - като ски плаца на Бъндеришка поляна, се покриват с хумосен слой пръст, който се докарва със самосвали от Разлог. "Досега сме изсипали поне 200 самосвала с плодородна почва. След като разстелем и подравним хумусния слой, го засяваме със специалната смеска от алпийски семена. Ето вижте, първите участъци, които сме засели, са вече покрити с покълнали зелени стръкове", сочи с нескривана гордост бъдещата алпийска ливада шефът на ски центъра в Банско.
За да е супер за каране обаче, една писта трябва да е не само перфектно обработена, но и обезопасена по надлежния начин в най-опасните участъци. Именно затова е били похарчена последната част от заложените за това лято инвестиции. Подсигуряването се прави със специални пилони и мрежа, които са патент на водещата в света фирма "Майнгаст" от австрийския град Залцбург. Неин пратеник в Банско е експертът Щефан Щайнер. Намираме Щефан на финала на пистата "Платото". Тук той и неговите колеги от Банско монтират поредния обезопасен с мрежа участък от пистата. Други две мрежи вече са поставени по пистите "Тодоркa" и "Алберто Томба". "Тук имаме работа за още ден-два, след което се местим на друг участък. Общо за тази година сме планирали да монтираме мрежи с дължина от 1 025 м", уточнява стриктно на английски симпатичният русокос австриец.
 
Що се отнася до избора на участъците за обезопасяване, те са били определени от експерти на австрийската фирма, както и от легендарния алпиец Марк Жирардели и от треньора на националния отбор по ски Еди Райхарт. Предпазните ограждения на "Майнгаст" се използват за подсигуряване на най-опасните писти за слалом и спускане, на които се провеждат състезанията от европейската и световна купа. Затова огражденията на австрийците са екипирани със специална система от въжета. С нейна помощ мрежата може да бъде вдигана и сваляна, за да се нагоди перфектно към особеностите на терена и дълбочината на снежната покривка.
"За тази година толкова. Следващото лято ще продължим да засяваме плацовете с изкуствени и естествени ливади. Ще продължим и работата по подсигуряването на пистите с предпазни мрежи", споделя в заключение Иван Обрейков, за който със сигурност може да се каже, че не е скучал това лято. 

Красимир Миланов, пратеник на “Монитор”
monitor.bg
22.09.2005

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL