SKI.BG
     Събота, 27 Април 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . бг ски новини
27 Юни 2013 - 16:14
Румен Драганов за Фокус: Създаване на Министерство на туризма е най-правилното решение
изпрати на приятел Printer friendly версия

Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма, в интервю за Агенция „Фокус” във връзка с нагласите за летния туристически сезон.

Фокус: Г-н Драганов, ще се отразят ли протестите в Турция върху интереса на българските туристи към дестинацията?
Румен Драганов: Проблемите в Турция не влияят към момента на записаните туристи към дестинация Турция. Няма откази от предварително планирани пътувания. Очаква се, че и динамиката на записванията ще продължи по същия начин, тъй като основните туристически атракции на Турция – културни и природни забележителности, исторически забележителности и съответно – туристически курорти не са засегнати от кризата. Демонстрациите се провеждат на други места в центъра на Истанбул, на Анкара, на други градове. От тази гледна точка има намаляване на записванията или спиране на туризма в хотели в Турция, които се намират в центъра на тези събития, но не и там, където са основните туристически атракции, посещавани от българските туристи.

Фокус: В такъв случай не може да се очаква отлив на български туристи към Турция и пренасочването на туристическия поток в други посоки?
Румен Драганов: По същия начин ние не очакваме и отлив на туристи от други пазари – и от Русия, и от Германия и от други страни към Турция, който да се пренасочи към България. От една страна, поради самата специфика и времето на продукта, тъй като българският туристически продукт е в по-голямата си част е изцяло продаден за следващите месеци. В същото време нямаме свободни капацитети, които да поемат един многомилионен отлив от турския пазар и не очакваме да се случи. Това, което очакваме, е, че Турция много стабилно ще подкрепи своя туризъм. Тя ще участва с една безпрецедентна рекламна кампания, която вече започна. Тя ще бъде усетена и в България. Ние ще бъдем свидетели на много силна реклама от страна на Турция, включително и на много добри цени, тъй като турското правителство в качеството си на собственик на туристически атракции и публична-държавна собственост, подпомага турския бизнес, турските туроператори, турските авиокомпании, турските хотелиери, по отношение на извършване на тяхната дейност и те могат да имат изключително конкурентни цени, което и ще направят.

Фокус: В Гърция също има стачки и страната продължава да бъде в сложна политическа и икономическа ситуация. Това отразява ли се върху интереса към гръцките курорти от страна на български туристи?
Румен Драганов: Това, което наблюдаваме през последните години в Гърция, включително и доста по-драматични събития, които са били в центъра на по-големите градове, не се отразява на туризма. Гърция продължава да бъде пазар номер едно по отношение на изходящия туризъм – българи в чужбина, и представлява изключително голям интерес. Съответно по никакъв начин не очакваме събитията, които сега са в центъра на Атина да повлияят така, както не са влияли в предишни години.
Фокус: Как оценявате съотношението цена-качество на българските курорти спрямо гръцките?
Румен Драганов: По отношение на параметъра цена-качество българските курорти предлагат доста по-евтин туристически продукт. Това се доказва и от факта, че три пъти повече българи от тези, които отиват в Гърция, ползват българските курорти, където и цените са доста по-ниски – както по Южното Черноморие, така и на север – визирам курорта Албена.

Фокус: Протестите в България, които продължават вече втора седмица, имат ли отражение върху туризма в страната?
Румен Драганов: Като цяло, българският туризъм стои изключително стабилно на европейския и извън европейските туристически пазари. Ние имаме дългосрочни договори с над 320 големи европейски туроператори, над 120 авиокомпании, които извършват редовни чартърни полети до българските летища. Като цяло очакваме ръст в рамките на около 4-5% за сезон лято 2013 година и не очакваме спад по отношение на туристите. Още повече, че събитията, които са свързани с политиката в България, не се отразяват по този начин на масовия туризъм, който е далеч от центъра на събитията и по принцип няма да го усети въобще. Това, което се случва в центъра на София, е по-различно. От една страна самите политически събития от месец март насам направиха така, че имаме спад на деловите пътувания. В месец април те бяха с 5%, но през месец май и юни наблюдаваме близо 28% спад по отношение на деловите пътувания. Липсата на партньор, както по отношение на евентуалните срещи с държавната администрация или с бизнеса, не могат да бъдат предвидени в тази ситуация, в която не се знае все още кой каква позиция заема. От тази гледна точка софийските хотели страдат от спад на деловите и бизнес посещения. В същото време самите демонстрации промениха маршрутите на традиционни туроператори, които извършват обиколни програми. Една част от тези програми са отпаднали и изместени, а друга част – силно редуцирани поради затварянето на улиците и това, че демонстрациите се намират в централната част на града, където са и основните туристически атракции, предмет на обиколните програми.

Фокус: По Черноморието в момента каква е заетостта на легловата база?
Румен Драганов: В момента ние сме във върха на междинния сезон. Заетостта на легловата база е 47%, като се очаква във върха на сезона следващия месец заетостта да достигне до 67-70%. В някои хотели и на някои места заетостта ще надхвърли 100%, но като цяло до момента ние не сме надхвърлили средна заетост до 65%.

Фокус: След атентата в Бургас миналата година очакват ли се по-малко израелски туристи у нас?
Румен Драганов: Общо взето, както беше констатирано и веднага след самия атентат, не очаквахме силно редуциране на броя на туристите от Израел. Дори от самия полет по време на атентата повече от половината останаха и продължиха почивките си в България. Следващите седмици имахме намаляване на чартърните полети, но като цяло всички параметри с израелския пазар са възстановени. Очакваме силен сезон по отношение на посещението на израелски туристи в България.

Фокус: Как оценявате рекламата на българския туризъм?
Румен Драганов: Рекламата на съседна Турция, на съседните страни, които са стъпили върху държавната собственост върху туристическите атракции, които представляват публично общинска собственост, е изключително силна. В България проблемът е, че ние не знаем какво точно да рекламираме именно поради липса на собственик на туристическите атракции, който ясно да осъзнава какво трябва да прави в качеството си на собственик. Затова липсата на стратегия, липсата на дефиниран собственик, доведе до това България да има хаотична реклама. Това, че не виждаме туристи от Китай, много туристи по улиците, означава, че ние имаме изключително слаба рекламна политика и нейната слабост отново се дължи на липсата на осъзнаване от страна на общината и от страна на държавата кое е тяхната собственост от туризма, по какъв начин те да излязат с тази собственост на пазара, по какъв начин да я рекламират, по какъв начин да създават работни места, и как да съживят туристическия бизнес в частта му хотелиерство, ресторантьорство, туроператорска и туристическа агентска дейност, но не и собствеността върху туристическите атракции, която е изключително важна.

Фокус: Липсата на предвидена структура в управлението, която да отговаря за сектор туризъм, по какъв начин се отразява на туристическия бранш в момента?
Румен Драганов: Туристическият бранш е в изключително неудобно положение. В съставянето на последното правителство – на Пламен Орешарски, туризмът беше задраскан от структурата на Министерски съвет, той не съществува в нито едно от министерствата, не съществува и като самостоятелна агенция – държавна или изпълнителна, което изключително много влияе върху политиката в туризма сега и за в бъдеще. От тази гледна точка е изключително важно внесеното в понеделник до президента Росен Плевнелиев, министър-председателя Пламен Орешарски, до председателя на парламента Михаил Миков, предложение за създаване на министерство на туризма. Нещо, което многократно беше искано от бранша и то не за да регулира икономическите процеси в частта хотелиерство, ресторантьорство, туроператорска и туристическа агентска дейност – там, където собствеността е 100% частна, а там, където собствеността е 100% държавна или общинска. Именно вчерашното предложение за създаване на Министерство на туризма, е най-правилното решение, което може да вземат правителството, парламентът и политическите сили. Националният борд смята, че чрез ново министерство по туризма могат да бъдат създадени нови работни места върху туристическите атракции, представляващи археологически паметници, исторически паметници, природни феномени – публична държавна и публична общинска собственост, чрез инструментариума на публично-частните партньорства и държавните поръчки, чрез малки и средни предприятия в малки населени места, във вътрешността на страната, но и в центровете на градовете – там, където други икономики не могат да създадат такъв бизнес. Нещо повече – това може да бъде изключително добра политическа стъпка за помагане на ликвидирането на младежката безработица не само в България, но и в страните от Европейския съюз. България може да „засмуче” млади безработни от страните от Европейския съюз, които да дойдат и да работят на туристическите атракции публична-държавна собственост. Именно чрез такива публично частни партньорства да получават своите заплащания чрез европейските програми за ликвидиране на младежката безработица. Това ще бъдат младежи от Германия, от Италия, от Испания, от Франция, от Великобритания, от други страни на Европейския съюз и те ще могат много добре да обслужват многобройните чуждестранни туристи, които очакваме на тези туристически атракции. По същия начин български безработни младежи могат да работят на туристически атракции в Европейския съюз и по този начин чрез туризма, чрез публичната собственост на Европейския съюз в туризма да се разреши в известна степен проблемът с младежката безработица. Още повече, че освен младежката безработица, туризмът в България може да подпомогне и всякакви възрастови групи. Свидетели сме на това как ученици и младежи работят в туризма като продавачи на различни услуги в туристическите курорти и в населените места навсякъде около туристическите атракции, но ние виждаме и много възрастни хора, които със своите умения, със своите занаяти, плетива, шевици, други изделия, независимо от своята възраст, представляват изключително голям интерес за туризма. Туризмът има най-широкото ветрило или най-широката палитра от възможности да предложи работни места на абсолютно всички възрастови групи и да подпомогне местната икономика това може да стане чрез създаване на министерство на туризма, което може да стъпи върху сегашната структура, която съществуваше до момента към Министерство на икономиката, енергетиката и туризма (вече закрито). Съответно – да остане в същата локация, в която се намира сега – Пловдив, да има абсолютно същия бюджет, какъвто е планираният в сегашното министерство, като бюджета за 2014 г. вече се предвидят нови мерки в съответствие с развитие на публично-частното партньорство и държавните поръчки, свързани с управлението на туристическите атракции публична собственост.

Фокус: Очаквате ли фалити на туроператорски фирми през тази година?
Румен Драганов: Фалитите на туроператорите са ежегодни. Те се случват в Европа и по света и именно по тази причина имаме създадено много добро европейско законодателство, специално подчинено на Директива-90314. За съжаление тя не работи в България. Ние видяхме в последните години изоставени българи в чужбина, които трябваше самостоятелно да заплащат своето връщане в страната и след това да претендират за свои застраховки, много изоставени чужденци в България – руснаци, които бяха изоставени по българските летища и хотели, видяхме неработещо Министерство на икономиката, енергетиката и туризма в частта туризъм, видяхме неработеща Агенция за защита на потребителите, която дори в своите годишни отчети за 2011 г. не е публикувала дори като факт изоставянето на над 1000 руски туристи, на българското Черноморие. Като цяло нямаме механизъм, който да гарантира съгласно изискванията на директива 90314 такова действие, че незабавно българите, изоставени в чужбина и чуждестранните туристи, изоставени на територията на България, без да харчат допълнителни средства (които в много случаи те нямат в края на своето пътуване), да могат чрез механизма на гаранционен фонд или чрез механизма на застраховка, която действа като гаранционен фонд, да бъдат върнати обратно в страните, от които да дошли.

Фокус: Законът за туризма, който беше прието през 2013 г., имаше нужда от изготвянето на наредби. Какво се случи с тях?
Румен Драганов: Освен институционалната криза, в която е българският туризъм, липсата на министерство, на държавна или изпълнителна агенция или въобще на структура, която да управлява туризма в правителството Орешарски, на 26 юни изтича и срокът по закона от 2013 г. за изработването на първата порция от наредби и тарифи, които са свързани със закона, в момента ние изпадаме и в законодателна криза. Както знаем, законът от 2013 г. отмени изцяло закона от 2002 г. Националният борд по туризъм предложи на президента Росен Плевнелиев преди три месеца да наложи вето върху Закона за туризма вследствие на съществени пропуски в него, включително и на неправилно дефиниране на „турист”, където то беше оставено без ограничение на срока за неговото пребиваване, но президентът Плевнелиев не наложи вето на Закона за туризма. Тогава аргументите бяха освен грешки в самия текст на закона, които следваше да бъдат отменени, и това, че България ще бъде в период на политическа криза, което ще затрудни изработването на тези сложни близо 14 наредби и тарифи, свързани с новия закон по туризъм. Това ще затрудни и работата на туризма. Това вече е факт и ние вече го виждаме. От тази гледна точка още по-важно е това предложение на Националния борд по туризъм за създаване на Министерство на туризма, което много бързо трябва да влезе в паралел и да изчисти всички недостатъци на закона, приет в последните минути от работата на 41-ото Народно събрание с много грешки. Да изчисти и тази законодателна криза, свързана с неприемането на наредби по новия закон, който практически обезсилва много от неговите членове.

Златина ДИМИТРОВА
27 юни 2013 | 14:05 | Агенция "Фокус"


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Семейство Тихини предлагат на община Ботевград съвместен проект за ски писта на Стубеля – 27 Юни 2013 - 18:57
Сняг посред лято в България, 20 см натрупа на Мусала – 30 Юни 2013 - 18:22
Софиянци посрещнаха с купон July Morning на Витоша – 01 Юли 2013 - 17:25
Разнообразни летни атракции в Ски зона Банско от 1-ви юли – 03 Юли 2013 - 15:48
Ски клуб Славия започва подготвителна програма за деца – 10 Юли 2013 - 13:59

Предходна:
Lidl отново пусна безплатната автобусна линия до Витоша – 24 Юни 2013 - 12:18
От утре, 15-ти юни, отново тръгва безплатния автобус на Lidl до Златните мостове – 14 Юни 2013 - 13:36
Заслужилият треньор по ски Димитър Петров получи званието Почетен гражданин на Вършец – 13 Юни 2013 - 18:14
Още подробности за намирането на изгубилия се в Пирин участник в PIRIN RUN 2013 – 11 Юни 2013 - 10:50
Издирват саботьора, разхлабил седалката на лифта на Витоша – 11 Юни 2013 - 09:51

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Румен Драганов за Фокус: Създаване на Министерство на туризма е най-правилното решение > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре