SKI.BG
     Неделя, 20 Септември 2020
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2020
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . спорт
16 Август 2020 - 15:40
Как се роди най-великото състезание на две колела Tour de France
80 години от смъртта на Анри Дегранж, бащата на "Тур дьо Франс"
изпрати на приятел Printer friendly версия

ШОСЕЙНО КОЛОЕЗДЕНЕ ИСТОРИЯ. Феновете на колоезденето не са стотици милиони - като футболните например, но са не по-малко запалени и отдадени. Те изкъсо следят всичко, което предлагат тези величествени надпревари из някои от най-красивите места на планетата, в които мерят сили хора с изумителна воля и издръжливост.

Няма друго състезание като колоездачната обиколка на Франция, която всяка година бива гледана от милиони. На фона на странната 2020-а, новините са добри, тъй като "Турът" ще се завърне на 29 август. Не остана, както се казва.

16 август е друга дата, която е емблематична за колоезденето. На този ден отчитаме годишнина от смъртта на Анри Дегранж - бащата на "Тур Дьо Франс", който умира на 75 преди точно 80 години. Фундаментална фигура, която бързо печели уважението на цял Париж и на света. Той е колоездач, който след кариерата си на велосипеда постепенно налага идеята си за най-мащабното състезание в спорта.

Всъщност той не е точно баща на идеята, тъй като я краде от свои приближени през 1901 година. Докато си пие кафето в Монмартър, Анри казва на приятели , че иска да организира надпревара с велосипеди и мълвата бързо тръгва из улиците на Париж.

И тук не играе само фантазията на Дегранж. Той имал страхотен търговски нюх и методи за организиране на подобно мащабно събитие.

Така на 1 юли 1903-а идеята се превръща в реалност.

60 души се качват на велосипедите си пред "Cafe au Reveil" в Монжерон с цел преследване на славата. Колоездачите основно са французи, но има и няколко белгийци, швейцарци, германци и италианци.

Една трета от тях са спонсорирани от производители на велосипеди, докато останалите са просто любители на спорта, които искат да изживеят новата надпревара.

60-те състезатели са обединени от честта да участват в надпревара без прецедент в историята. 20-те хиляди франка награден фонд също играят своята роля в първото издание на "Тур дьо Франс".

В 15:16 часа колоездачите натискат педалите за първи път в надпревара към неизвестното.

Нищо подобно на "Тур дьо Франс" не е организирано преди това. Журналистът Гео Лефевр иска да увеличи популярността на своя вестник "L'Auto" чрез "Тура" и помага с разпространението на идеята, но основният принос е на Дегранж, който е обсебен от мисията да превърне Франция в символ и столица на този спорт.

Организира се състезание с маршрут от 2500 километра през страната - от Париж през Лион, Марсилия, Тулуза, Бордо и Нант преди да се върне във френската столица. Тогава няма алпийски катерения и етапите са само шест.

За сравнение в момента "Турът" е с по над 20 етапа на издание, включително някои направи нечовешки изпитания в планините. Разликата е, че онези шест части на надпреварата са били с по 400 километра единият. В наши дни не може да се види етап над 250 километра.

Още първият ден на надпреварата е изключително изтощителен. От Париж до Лион много от състезателите не издържат и се отказват. Казусът не е дали ще спечелят, а дали ще оцелеят. Тогава каски не се носят, а трасето е по-опасно и изтощително.

Не спомага и фактът, че всеки кара за себе си, а не е в отбор, както е в наши дни. Няма основна група, а само преследвачи. Няма кой да ти помогне. Няма автомобили, чиято въздушна струя да използваш. При повреда ремонтираш сам, а резервни гуми носиш, вързани за тялото си. Голяма част от надпреварата минава на лунна светлина, а единственият навигатор са феновете. Направо си е страшничко.

Единият от фаворитите в надпреварата получава стомашни проблеми и се отказва, след като преди това е пил червено вино. Такива са реалностите преди повече от 100 години, далеч преди в този спорт да се появят проблемите с допинг.

Още на първия етап 23 състезатели се отказват, но сред тях не е 32-годишният Морис Гарен, който е най-бърз след първия ден. Работил е като коминочистач преди да се превърне в един от най-големите колоездачи на Франция. Финишира етапа в Лион около 17 часа след старта на надпреварата. Преднината му пред втория е само една минута.

В следващите етапи той я увеличава и след петия вече има аванс от 2 часа. Победителят става ясен, когато вторият в генералното класиране пука гума и от умората заспива край пътя. Уникална романтика в едни съвсем други времена.

Последният шести етап е най-дълъг и тръгва от Нант в 9 вечерта на 18 юли. Необичайното време на старта е наложено, за да може зрителите да видят завършващите колоездачи в Париж следващия следобед. Близо 20 хиляди души стават свидетели на звездния миг на Гарен, който става първият победител на "Тур дьо Франс".

Преднината му пред втория е близо три часа, което остава рекорд във великата колоездачна обиколка.

Статистиката сочи, че Гарен е карал общо 95 часа, като средната му скорост е била 25 км/ч. Състезанието завършват 21 от общо 60 претенденти, като последният пресича финалната линия 64 часа след победителя.

За бащата на надпреварата - бившият колоездач Анри Дегранж, събитието е огромен успех.

Вестниците гърмят за него, но се и появяват информации за измамни практики по време на състезанието. Съобщава се за някои колоездачи, които все пак са използвали случайни  автомобили за налагане на темпо, а други са влизали във въздушната им струя.

Още тогава полемиките около най-голямата надпревара в спорта не са липсвали.

През 1936-а Дегранж е подложен на две операции на простатата. Проблемът е, че двете интервенции трябва да се случат преди и след "Тур дьо Франс". Дегранж настоява да му бъде разрешено да следи надпреварата, но хирургът го съветва да не го прави. По маршрута на състезанието бащата на надпреварата е в агония, здравето му се влошава.

Това продължава в следващите години, когато нещата стават все по-зле и Анри гасне бавно. Умира през 1940-а в дома си.

В днешно време колоездачите могат да спечелят наградата "Анри Дегранж", която се дава на първия преминал през конкретна точка на надпреварата "Тур Дьо Франс".

Обикновено маркерът "Дегранж" се слага на символни за историята на великото състезание места, за да може всяка година да си спомняме за бащата на най-грандиозната колоездачна надпревара.

Редактор : Николай Петров
Corner.Dir.bg
14:44 | 16 август 2020 |


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Маратон Стара Загора очаква оспорвани битки по трасето – 18 Август 2020 - 18:26
Иван Сираков е абсолютен шампион на Държавното по ориентиране – 23 Август 2020 - 14:29
Стара Загора дава старт в неделя на 5-ата Българска маратонска верига – 26 Август 2020 - 12:04
Над 600 бегачи събира Маратон Стара Загора 2020 – 28 Август 2020 - 19:26
Тур дьо Франс 2020: Много неизвестни, много фаворити и без някои познати имена – 29 Август 2020 - 10:22

Предходна:
Шампионат по колоездене на шосе – 15 Август 2020 - 13:34
Поморие рън - 5 километра бягане по пясък и още 5 по черен път – 14 Август 2020 - 15:28
Патрик Стош е големият шампион в 67-мата колоездачна Обиколка на България – 03 Август 2020 - 19:24
БГ-О-ФЕСТ 2020 Купа България събра 900 ориентировачи, Ники Димитров и румънката Анхел взеха трофеите – 03 Август 2020 - 11:08
БГ-О-ФЕСТ 2020: Лидерите затвърдиха победите си във втория ден на купа “България” по ориентиране – 01 Август 2020 - 19:07

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Как се роди най-великото състезание на две колела Tour de France > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре