SKI.BG
     Четвъртък, 25 Април 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . бг ски новини
08 Август 2009 - 18:37
Спират колите на Витоша
изпрати на приятел Printer friendly версия

Възстановяването на зоната за спорт “Алеко” ще реши най-сериозния проблем в планината - да се спрат колите още в подножието й. В това вярва авторът на проекта арх. Емил Леков, който е правил и суперзоната в Банско, която изпълнява всички световни критерии. “Най-екологичният транспорт в планината е лифтът и това не може да го оспори никой. Заради това в Австрия и Швейцария правят допълнителни линии, които да тръгват от самия град. Така трябва да стане и в София”, твърди той. (Виж интервю с архитекта долу.) Вероятно обаче това не е така според част от противниците на проекта, които не са съгласни да се прави каквото и да е на Витоша.

Според Леков обаче сегашното положение не търпи дълго отлагане, защото сериозният инцидент е само въпрос на време.

Съоръженията са строени в периода 1953-1983 година и вече са излезли от всички изисквания на ЕС и трябва всяко лято да бъдат проверявани основно. Според директивите новите съоръжения имат гратисен период.

Най-сериозният проблем сега обаче е, че те изсипват хората в планината на различни места, някои от които са отдалечени на 2 километра от пистите. На всичко отгоре около хижа “Алеко” става наистина вавилонско стълпотворение. Там се събират скиори, сноубордисти, начинаещи, разхождащи се и всички, които искат да прекарат времето си в планината над София. При това положение сериозният инцидент е само въпрос на време, смятат специалистите. Особено опасни са хората, които се качват с моторни шейни в зоната за спорт. При евентуалната реновация за тях ще бъде направено отделно трасе.

В новия план ще бъде включена зона, където децата и тези, които не могат да карат, ще бъдат отделени. Така ще може да избегнат всякакви сериозни проблеми с децата. В момента София е около 2 милиона жители и не разполага с нито един парк, който да се предлага европейско ниво на своите ползватели.

Според авторите на проекта е абсолютна инсинуация на някои природозащитни организации, че всъщност зоната за спорт се увеличавала. Според това, което се предлага, всъщност е по-малка.

Според гражданското движение “Природата за хората” е доста обезпокоителен фактът, изнесен от новото правителство, че всъщност над 80 милиона лева са били налети в различни уж екологични проекти. “Това трябва незабавно да бъде оповестено публично и да се покажат тези, които са се облажили. В момента има една групичка от 10-20 човека, която се изпречва на всеки без дори да има съдебна регистрация. Не искаме да ни кажат откъде вземат пари, а просто правителството да им освети имената”, категоричен е шефът на сдружението Филип Цанов.

На същото мнение са и от “Витоша ски”, фирмата, която взе всички съоръжения.

Според всички обаче забавянето в този момент наистина ще е доста опасно, защото ще се заредят инциденти като със старите влакове.

“Трябва ли да се случи нещастието, за да може след това да започнат да се вземат мерки”, обяснява Филип Цанов.

В крайна сметка решителна дума ще има и главният архитект на София Петър Диков, който е един от авторите на плана за управление на природен парк “Витоша”.

На общественото обсъждане на проекта преди време той обясни, че трябва да се намери разумен компромис между природата и подновяването на съоръженията на Витоша.

Арх. Емил Леков: Сега лифтовете са опасни за туристите

-Kаква е реалната ситуация за Витоша?
- В процеса на работа по Специализирания подробен устройствен план (СПУП) беше направен обстоен анализ на съществуващото положение в района на хижа “Алеко”. Анализът потвърди общото впечатление за лошото състояние както на материалната база, така и на ландшафта. Това забелязват и всички туристи, които посещават Витоша целогодишно. Всичко това трябва да се подобри.

- Защо досега не се подменяха лифтове в парка?
- Доскоро основната причина беше свързана с разпокъсаната собственост на съоръженията. С изкупуването на съоръженията от “Витоша ски” АД се създадоха условия за единно управление. Инициативата за разработване на проекта за СПУП вече е налице, както и волята да се инвестира на Витоша за подмяна на остарелите съоръжения. Тези съоръжения са в експлоатация повече от 40 години и отдавна са напълно амортизирани и негодни за обновяване. Техническото състояние не само на влековете, но и на седалковите лифтове е не само незадоволително, но и крайно рисково за туристите.

- Вярно ли е, че по “Натура 2000” не се допуска изграждането на спортна ифраструктура на Витоша?
- Чиста спекулация е твърдението, че законодателството забранява реализацията на инвестиционни намерения, и то за спорт и туризъм.

Директивите на ЕС ясно определят изискванията за допустимост на всяка дейност и конкретната процедура за това е предоставена на всяка отделна страна.

Няма никакви забрани върху нови дейности или разработване на зоните, включени в “Натура 2000”. Всеки конкретен случай се разглежда поотделно. Директивата за природните местообитания съдържа ясна процедура за оценяване и вземане на решения. Разработеният СПУП е във фазата на точно такава процедура, част от която беше проведеното обществено обсъждане в средата на този месец.

Като пример ще дам, че световноизвестният австрийски зимен курорт Шладминг, а и пистата от Формула 1 Сузука в Япония са изградени в природни паркове.

- Защо всъщност се прави такъв план?
- Както казах, ние сме длъжни да работим съгласно Закона за устройството на територията. Това се определя от чл. 111 на същия закон. Има и други два основни документа, към които стриктно сме се придържали. Това са общ и устройствен план на град София и планът за управление на парк “Витоша”. Изпълнили сме и изискването на закона за разработване на транспортната, електрическата, водоснабдителната и канализационна мрежа на Витоша. С разработения СПУП на туристическа и ски зона “Алеко” се дава отговор на техните изисквания.

- Постоянно ви обвиняват, че криете нещо от обществеността.
- Още с искането за допускане да се разработи планът са спазени всички процедурни стъпки за започване на работата. Осигурени са необходимите разрешения и съгласувания със Столична община , Направление “Архитектура и градоустройство” към Столична община, Държавна агенция по горите, РИОСВ. Проведени бяха и необходимите консултации по изготвената екологична оценка и оценка за съвместимост по “Натура 2000”.

- Ще има ли повече лифтове като бройка от сега съществуващите?
- В момента в зона “Алеко” съществуват общо 9 лифта плюс Симеоновския и Драгалевския. Планът предвижда поетапна подмяна на всички съществуващи съоръжения и създаването на един нов учебен център със съоръжения за начинаещи.

С подмяната на съществуващите лифтове и влекове се създава и нова организация на връзките между отделните зони, като се отчита специфичният ветрови режим на Витоша. Образно казано, съоръженията са предвидени да работят така, че да може да се изключват от горе на долу (от Черни връх към финала на Витошко лале) на три степени. С тази организация се цели да се сведат до минимум дните през зимния сезон, в които зоната няма да работи поради вятър или мъгла.

- Как ще бъде направен водоемът за изкуствен сняг?
- Предвидената система за изкуствен сняг ще се захранва чрез изграждане на открит воден резервоар. Той ще се захранва от водохващане и директно от река Янчовска. Данните за дебита й показват, че необходимото количество вода се осигурява чрез събирането на свободните води в открит резервоар. Мястото, което смятаме, че е най-щадящо природата, е естественото дере по поречието на реката. Това водохващане има и друга важна функция, а именно използването му за гасене на горски пожари. Такова съоръжение не съществува в момента и опасността от огнени бедствия е огромна.

- Спазвате ли площта за спорт?
- Планът, който действа в момента, определя 217 хектара за зона за туризъм и ски спорт на “Алеко”. Площта за писти и съоръжения, която се предвижда в предложения план, е 153 хектара, което представлява 68% от законно отредената площ и същевременно е с 32% по-малко от съшествуващата зона. Както виждате, всички спекулации за седемкратно увеличаване на зоната за спорт не отговарят на истината.

Понеже се спекулира с информациите, искам да уточня, че планираните 153 хектара за ски зоната са 0,6% от общата площ на парк “Витоша”, която е 27 360 хектара. Това означава, че в останалата територия може да се извършват всякакви други спортни дейности и алтернативен туризъм, т.е. в планината има място за всички.

ОТ ПОЗИЦИЯТА НА УПРАВАТА НА ПАРК “ВИТОША”:
Има сериозни разминавания

1. Разминаванията в декларираните площи на ски зоната от 155 ха в устното представяне по време на обсъждането до 264 ха (стр. 81 от доклада за екологична оценка и стр.10 от доклада за оценка за съвместимост). Подобни разминавания има и в площта на ски пистите. От сега съществуващите 19,3 ха (“Лале” 1 и 2 и писта за ски бягания), представени в докладите като 46,3 ха до планираните 237 ха (включващи 101 ха писти за алпийски дисциплини, 14 ха ски трасета, 5 ха трасета за моторни шейни, 4 ха писти за ски бягания и 111 ха необработени терени за ски спорт).

2. Не може да се говори, че предложеният СПУП предвижда комплексен туристически продукт. За това говори и констатацията на стр. 128 от доклада за екологична оценка: “В това отношение СПУП не е предвидил други видове туристически услуги”.

2. Планираното изграждане на изкуствен водоем на площ от 8 дка е забранено с плана за управление на парка.

4. Цитираме стр. 86 на доклада за оценка, която показва, че 188 дка залесени горски територии ще бъдат застроени. При тази оценка авторите пропускат 200 декара новозалесени с обществен труд и дарени средства млади гори. Тук се пропуска и факта, че 850 дка от засегнатите от СПУП територии са местообитания - предмет на опазване от “Натура 2000” ще бъдат унищожени или негативно повлияни от строителството, в т. ч. 93 декара морени и грохоти.

5. Четирикратно разминаване на капацитета на зоната - 7931 души (при непозволено намаляване на минималните норми от 200 кв. м на скиор на 166,5 кв. м) и капацитета на съоръженията от 27 200 човека на час.

6. Планът за управление на парка, приет от Министерски съвет, включва 210 режима, като 70 от тях са забранителни. 25 от забранителните режими засягат територии или дейности, предвидени от устройствения план на ски зоната и 15 от тях се нарушават от неговите предвиждания.

Гeорги Банов
Петък, 7-ми Август 2009
в-к "24 часа"


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Международна ветроходна регата "Порт Бургас" 2009 – 09 Август 2009 - 18:55
Утре стартира Европейското първенство в олимпийския клас “Фин” във Варна – 20 Август 2009 - 15:59
Елитът в олимпийския клас „Фин” идва във Варна за Европейското първенство – 21 Август 2009 - 15:54
Състоя се първата тренировка за Европейското първенство по ветроходство клас “Фин” – 22 Август 2009 - 20:20
Eвропейското първенство по ветроходство клас “Фин” във Варна започна с официална тренировка – 23 Август 2009 - 18:48

Предходна:
3-та IBU Европейска купа по летен биатлон в Банско – 03 Август 2009 - 11:38
Отворено писмо на УС на "Витоша ски" АД до министър-председателя на Р.България – 29 Юли 2009 - 18:22
Александър Тихонов пристигна в Банско 3-тата IBU купа по летен биатлон – 29 Юли 2009 - 17:55
Свилен Нейков официално е новият министър на спорта – 28 Юли 2009 - 21:05
Eвропейският елит в биатлона идва в Банско – 20 Юли 2009 - 18:55

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Спират колите на Витоша > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре