SKI.BG
     Четвъртък, 28 Март 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . световни ски новини
21 Октомври 2011 - 17:02
Краят на карвинга
Новият зимен сезон започва с война за радиуса и дължината на ски
изпрати на приятел Printer friendly версия

АЛПИЙСКИ СКИ. Помахайте за сбогом на прогреса в ски спорта и на стремежа за възможно най-чистите завои, написа наскоро олимпийският шампион в гигантския слалом Тед Лигети в своя блог. Ако е прав за значението в идеите за промени в правилата, ски спортът би могъл да се върне във времето на черно-бялата филмова лента. По-малко агресия и по-ниска скорост при състезателите, но и повече работа на производителите на ски екипировка, които ще могат за да запълнят отънелите си заради кризата сметки. Така вероятно ще изглеждат нещата след въвеждането на идеята за увеличение на радиуса и дължината на ските.

Предложението на Международната федерация по ски (ФИС) ще се обсъжда в деня преди първия старт за Световната купа в Зьолден този уикенд. Килиан Албрехт, австриецът, който от години се състезава за България, дори намекна пред Economist, че вече има "уютно споразумение между ФИС и четирите гиганта, производители на ски - Rossignol, Fischer, Head и Atomic".

По далеч от завоя

Промените са главно за дисциплините слалом, гигантски слалом и супер-Г, а битката е основно за карвинг ските и какъв да бъде минималният радиус на дъгата, която помага за по-добро сцепление в завоите. Колкото по-малък е радиусът, толкова по-голям е ефектът на карвинга. Колкото е по-къса ската, толкова по-лесно се минава между гъстите врати в слалома.

Еволюцията на карвинга започна още през 1993 г., когато настоящият рейс мениджър на ФИС Райнер Залцгебер, обяви, че се състезава с радиус 32 метра. За последните 17 години, този радиус се движи около 28 метра, а карвинг ските станаха благодат за скиорите. С тях се завива по-лесно и е по-малко изморително. При слаломистите обаче това улеснение си има цена. Твърди се, че то причинява допълнително натоварване върху коленете и други стави и увеличава риска от нараняване.

Най-спорен е въпросът при ските за гигантски слалом - дали минималният радиус да се увеличи от 27 до 40 метра за мъжете и до 35 метра за жените. Така също дали минималната дължина да бъде увеличена от 185 до 195 см при мъжете и до 188 при жените. "Това е все едно да помолите Надал и Федерер да се върнат към дървените ракети за тенис", коментира SkiRacing.com.

ФИС смята, че промените ще намалят травмите и контузиите при скиорите и така ще се реши проблемът с безопасността. Границите са били определени след проучване в Института за спортната наука на Университета в Залцбург. Над 200 топ състезатели обаче написаха петиция против налаганите лимити, въпреки че не става въпрос за изрична забрана и ограничения върху карвинг ските, което би върнало спорта с най-малко 20 години назад.

"Най-добрите скиори тестваха прототипи на ски с различни дължини и беше измерено напрежението върху тялото им. ФИС предлага някои доста произволни ограничения без пълна проверка или публикуване на резултатите от проучването", коментира Албрехт, който е председател на Комисията на скиорите към ФИС. Той допълни, че от Atomic са сътрудничили на университета на Залцбург, което поражда съмнения за независимостта на изследването.

Тед Лигети, определи действията като

опит на ФИС да съсипят гигантския слалом.

"Вече имах възможност да изпробвам прототип на ски с диаметър 40 метра за гигантски слалом и, честно казано, те изцеждат. Чувствах се като Фил Мер през 1984 г. Колкото и да се стараех, не можех да накарам ските да закантват, без да свличат на завоите. Уорън Никърсън също ги пробва и каза, че се е мъчил на всяка врата, защото върховете са били прекалено дълги. За да има някакъв шанс да вземе следващата врата, той трябваше да цепи направо и след това да направи странно, може да се каже - дори опасно плъзгане", коментира Лигети.

В последните години много се говори, че ски спортът е станал твърде опасен и ФИС го изтъква като основен мотив за промените. "Истината е, че ските са опасен спорт. Винаги са били и ще бъдат. И не ме разбирайте погрешно. Аз съм за безопасност и за предпазни мерки, за да се избегнат ненужни рискове. Но, когато се питам, дали гигантският слалом е "супер" опасен в относителен смисъл на нещата, отговорът е НЕ", казва Лигети, който е и световен шампион в дисциплината и носител на малкия кристален глобус.

През последните две години има общо три случая на травми сред скиорите в топ 30 на гигантски слалом и нито една от причините не са в ските. Томас Фанара скъса предни кръстни връзки в Бийвър Крийк през 2009 г. заради лошо поставена врата, която му изкриви траекторията. Австриецът Марсел Хиршер си счупи глезена главно заради лошо подготвено трасе. Той караше под номер 2 и пропадна с пълна скорост в немаркирана дупка в леда. Третата контузия беше на Бенямин Райх, който също скъса кръстни връзки на писта, по която се проведоха мъжки и женски старт. Получените вдлъбнатини заради различните траектории доведоха до усукване на ските му.

"Ако питате мен, три инцидента за две години е приемливо ниво на опасност, особено като се има предвид, че не е по вина на ските, коментира Лигети. За съжаление, аз не си спомням много добре ерата на ските с 40-метровите радиуси, така че не мога да дам примери за добри скиори, които са се контузили единствено заради радиуса на ските. Но си спомням величия като Марк Жирардели с безброй наранявания, карайки прави ски. Когато имате 195-сантиметрови твърди тараби, прикрепени здраво към крака, има голям шанс да се нараните при падане без значение от радиуса им."

"ФИС твърди, че така забавят скоростта и това ще направи спорта по-безопасен. Но намаляването на скоростта при използване на такива ски е незначително. Каква е разликата, ако катастрофираш с 90 или 80 км/ч? Също и при спускането - дали ще паднеш със 140 или 120 км/ч е все едно. Скоростта зависи от това как са наредени вратите. Ако искате да забавите на скоростта, тогава забранете използването на аеродинамичните костюми, които и без това мразя да обличам", допълва той.

Ските са уникален спорт по отношение на баланса между финес и мускули. Новите правила обаче ще са от полза на грубата сила и за ръстови състезатели като Аксел Лунд Свиндал. Те ще навредят на малки атлетични скиори като Фанара и Хиршер, прогнозира Лигети. Според него най-големият проблем се крие в негативния ефект върху по-младите състезатели: "Тези деца не са достатъчно силни, за да се справят с такива ски, а техните родители трудно ще платят още по-високата цена, за да могат децата им да се състезават. Това ще откаже много от младите скиори", смята той.

Досието на ФИС не е от най-добрите, когато става въпрос за намесата им в екипировката за по-безопасни правила. Преди години те намалиха височината на основата на автоматите и разшириха самата ска, което доведе до натоварване на коленете и тялото и много контузии, но това сега не се отчита.

Компаниите не са готови

Според Лигети и олимпийския шампион Боде Милър "ФИС трябва да остави правомощия за регулиране на ските на фирмите": "Те трябва да оставят това на хората, които познават най-добре ски оборудването. Самите компании трябва да продължават да развиват продуктите си, а безопасността да е основен приоритет. Ако са необходими наредби, правилата трябва да идват направо от фирмите, тъй като те имат по-добра представа накъде отива този спорт и какво е необходимо, за да е безопасен."

Лигети обяснява как преди няколко години е тествал по-високи обувки и повдигачи на ските, "но не усетих нищо по-добро или по-бързо". "Ако правилата са отворени, всеки би могъл да приспособи своята екипировка, за да отговаря по-добре на физиката и стила му. По-ниските скиори могат да използват по-къси ски, а тези с големи крака - по-дълги. В момента не всички скиори от Световната купа използват максимално допустимата височина, защото това не е универсално по-добре. Ако децата са малки или дребни физически, защо да не използват по-къси ски? Ще бъде по-безопасни и по-забавно за тях и това не е предимство."

Ако от ФИС наистина искат да направи състезанията безопасни, трябва да се концентрира върху безопасността на трасето и неговата подготовката, казва Килиан Албрехт: "Трябва да се обърне повече внимание на опасните зони и по-добри начини за подготовка на снега, така че пистите да са хомогенни през цялото спускане. Деветдесет процента от нараняванията при световната купа са причинени от променливи условия на сняг в различните части на трасето."

Производителите искат да има решение по въпроса възможно най-скоро, така че да пуснат производство. Главният рейс директор на Световната купа за мъже Гюнтер Хуяра вече покани скиорите да започнат подготовката с новите ски през март, веднага след края на сезона в Швеция.

Въпреки че официални лица от ФИС твърдят, че производителите са съгласни с промените в екипировката, Асоциацията на ски доставчиците изпратиха писмо до централата в Швейцария със своите опасения. Те твърдят, че "не разполагат с достатъчно време, за да направят промените и проучването не е било достатъчно широко, като не е посочило други промени освен в ски екипировката".

"Те отиват твърде далеч, казва Жан-Пиер Моран, генерален секретар на асоциацията на доставчиците пред Nеw York Times. Това е позицията на индустрията. Оборудването е само един елемент в глобалната картинка. Те оставят впечатлението, че всички проблеми идват от екипировката. Това е все едно състезател от Формула 1 да използва същата кола, както обикновеният човек".

Патрик Рим, директор в алпийското направление на ски и сноуборд асоциацията на САЩ е притеснен за финансово отражение на промените върху семействата на състезателите, принудени да купуват нови ски за един скъп спорт. Според него новите ограничения ще поощрят по-високите скиори, както и ще принудят други да променят радикално техниката си. "Спортът е наистина невероятен точен сега. Той е агресивен. Той е впечатляващ. Не чувстваме, че трябва да се откажем от това. Разбира се, че всеки иска да бъде в безопасност", обяснява той.

Скот Мейтърс, директор на ски училище в Алта, Юта, е част от ски кервана още 1974 г., като състезател, треньор и родител. Той твърди, че най-важните аспекти на безопасността на едно състезание са наклонът на склона, трасето и обработката на снега. "Тези компоненти са много по-важни от ските, каза той. Направих списък на 20-те странни причини защо това е лоша идея и имах само една положителна."

Проучване в SkiRacing.com показва че 81% от състезателите определят промените, като "Голяма грешка." "Надявам се, че тези предложения са само маневра на ФИС, с която да се каже, че прави опит да повиши безопасността, казва Лигети. В противен случай по-добре да избърша праха от VHS касетите със записи от олимпиадата в Сараево и да започна да изучавам стъпките на легендарния Ингемар Стенмарк."

Елеонора Тарандова
в-к Дневник
21 окт 2011, 16:00

Bode Miller slams ski officials over new rules

SOELDEN, Austria (AP) — Bode Miller has lashed out at the international ski federation, accusing the governing body of “ruining our sport” because of new equipment regulations set to take effect next year.

The 34-year-old American ski star on Thursday called the FIS rule changes regarding minimum size and radius of skis “a complete joke. It’s going backwards every time they do a regulation.”

Miller said that longer skis with a wider radius will not make ski racing any safer but instead will wipe out all technical developments that have made the sport more appealing to both racers and fans in recent years.

“This is another step back in time,” Miller said. “Next year you will see people walking into a ski shop and buy better skis than we can race on in the World Cup. That’s a really bad situation.”

The new equipment rules have been widely criticized by athletes and manufacturers since the FIS announced them in July. About 80 percent of all World Cup racers signed a petition to protest against the changes.

Most affected will be the giant slalom discipline, where skis will need a minimum radius of 35 meters, eight more than the current limit. In GS, super-G and downhill, all skis must become longer by various amounts of centimeters.

“No one can ski as good on the 35-meter radius ski as he can ski now,” Miller said. “And people cannot ski as good now as they could have on the skis from four years ago. From 1999 to 2003 was the peak of equipment in ski racing. Since then, it’s all gone in the wrong direction.”

The governing body have set up a meeting Friday with a delegation of racers and equipment suppliers to clarify its decision, which has been based on a six-year running research project by Salzburg University into various safety issues at World Cup races.

Miller suggested the FIS should completely pull out of equipment regulation.

“They should make rules about venues, about sponsors, about things like that,” the two-time overall World Cup champion said. “The rules that involve safety of the athletes and equipment should be left to the manufacturers and the athletes. You are going to have rules anyway as the manufacturers are going to battle it out with each other and will come to a compromise.”

Miller said the FIS has shown its inability to handle the safety issue because “bindings make the biggest impact. But there is zero regulation on bindings, they have never addressed that. That tells it all.”

Miller was backed by U.S. teammate Ted Ligety, arguably the best GS racer in the world.

“I think in sports like ski racing it’s foolish to make rules that hinder the evolution of the sport, our capabilities and the entertainment value. These rules do that,” said Ligety, who holds the World Cup and world championship titles in the discipline.

“(Race chief of ski brand Head) Rainer Salzgeber told me he raced on a 32-meter radius ski in 1994,” Ligety said. “So to go back to skis from the early 90s is kind of a joke … It’s been a big jump from 27-meter radius to 35-meter radius. That could lead to a jump in injuries as well.”

FIS men’s race director Guenter Hujara said he understands, but does not agree with the criticism.

“Our primary task is to provide a set of rules that guarantee equal opportunities to all racers,” Hujara said. “We won’t follow the suggestion that FIS should only look after the courses. We will try to achieve the best possible result for all involved.”

Hujara said “no one talks about what has been achieved so far, there is only talk about what they think is wrong. People who don’t know the exact circumstances, act like there has been no progress whatsoever when it comes to safety. But we are working at all levels on the active and passive safety of the athletes and always try to optimize this.”

Miller called on the manufacturers to take action.

“There is no union of athletes, that would be the only way to put pressure on FIS,” he said. “But the manufacturers can stand up, they have a union. If the companies just refuse to produce the skis that are required, they will get the backing from the athletes.”

Except for Austria’s Atomic, all major ski manufacturers are opposing the changes.

“This is costing us a lot of money,” said Fisher race chief Siegfried Voglreiter, who expected major changes in the pecking order at the top of the sport, especially in GS, as heavier athletes would gain an advantage.

“Taking such decisions just on scientific research is dangerous. The real experts are the athletes,” said Voglreiter, adding that better course setting and preparation are just as important factors in improving safety.

Head’s Salzgeber called it “a strange story. These regulations do not look logical … We have skis that were banned for the men’s downhill in 2007 as they were too dangerous but they would now be allowed for women under the new rules. That’s definitely not logical.”

However, Atomic’s race chief Rudi Huber welcomed the changes.

“Studies by the Salzburg University have shown that the centrifugal forces in turns are lowered by the new material. Therefore, we hope for increased safety,” he said.

Huber said tests with the new material were taking place and he did not rule out that the skis might already be used later this season.

“It all sounds much more dramatic than it really is,” Huber said.

By ERIC WILLEMSEN
The Associated Press
October 21, 2011


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Curtains up for the stars of the Ski World Cup in Soelden – 21 Октомври 2011 - 20:10
Milka Girls presented in Soelden – 22 Октомври 2011 - 01:18
Белият керван потегли от Зьолден – 22 Октомври 2011 - 12:00
Исторически успех на Линдзи Вон в първия старт за Световната купа за сезона в Зьолден – 22 Октомври 2011 - 16:31
По гледаемост ските настигнаха Формула 1 – 22 Октомври 2011 - 18:02

Предходна:
Soelden a jumpstart for GS ladies – 21 Октомври 2011 - 13:35
Will Ligety land a win in Soelden? – 20 Октомври 2011 - 20:21
Избраха Ивица Костелич за номер 1 в алпийските ски през отминалия сезон – 20 Октомври 2011 - 20:14
Head boss slams FIS ski change – 20 Октомври 2011 - 19:52
Гондолата Gaislachkogl в Зьолден - повратна точка в планинската лифт индустрия на Австрия – 19 Октомври 2011 - 18:37

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Краят на карвинга > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре