SKI.BG
     Неделя, 06 Октомври 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . бг ски новини
21 Януари 2016 - 22:29
Планинският спасител Красимир Стоянов пред “Труд”: Витоша е най-занемареното място, на което съм бил
изпрати на приятел Printer friendly версия

Напоследък е модерно луди глави да се качват нощно време на Черни връх, за да си правят селфита

Нашият гост

Красимир Стоянов е роден на 19 юни 1951 г. Завършил е ВИИ “Карл Маркс” (днес УНСС) със специалност информатика. В момента е преподавател в НБУ, програма “Спорт”. Има собствена фирма за изграждане и ремонт на труднодостъпни места. Алпинист е от 1968 г. Един от създателите на фрийрайда в България. Той прави единственото досега спускане на българин със ски от връх Маккинли в Аляска (6168 м, днес връх Денали). Правил е премиери по Дяволския и Синия улей в Рила, които още не са повторени. Спасител е от 40 години.

- Какво се случи на Витоша, господин Стоянов? За първи път ли пада лавина на това място?

- Напротив! В този район често падат лавини, но сега метеорологичните условия направо са съвършени за такива бедствия. Но първо искам да изкажа съболезнованията на близките на тези момчета. Това е голяма загуба. Бих искал и да се обърна към всички, които отиват в планината, да знаят, че към нея трябва да се подхожда с уважение, трябва да се познава добре. Сега условията във всички планини у нас са опасни и всички трябва да внимаваме. Благодарение на поредицата от топло и студено време, дъжд и обилен снеговалеж снежната покривка в момента е огромна и на пластове. Дори от най-малко усилие върху нея може да се откъсне лавина тип дъска.

- Вие ходили ли сте на това място?

- Всеки, който се е качвал на Витоша, е минавал там. Лично аз последно бях там в неделя, но човек трябва да познава планината за да минимализира риска. Ние просто заобиколихме този пасаж. Там има огромни навявания и е опасно. Тези момчета през нощта няма как да видят това нещо. Самият факт, че са тръгнали там по тъмно, показва, че са подценили планината.

- Какво са правили тези момчета в тъмното на това място?

- Не знам дали знаете, но напоследък е много модерно да се ходи нощно време на Черни връх и да се правят селфита, да се снима София отвисоко и да се споделят „подвизите” в социалните мрежи. Преди около две седмици ходих на гости на мои приятели от метеорологичната станция на Черни връх и стигнахме там в 21 ч. Докато гостувахме, дойдоха двама души, а по пътя срещнахме още седем-осем.

- Не е ли опасно?

- Не, не беше, защото и ние, и те вървяхме по зелената писта, която е безопасна с изключение на едно място, но то се обработва от ратрака на РВД.

- Тази трагедия предопределена ли беше, както друг път сте ми казвали за подобни драми?

- Да, защото когато в един огромен град има няколкостотин души, които искат да си вдигнат адреналина и започват да се състезават кой ще направи нещо по-лудо, то завършва по този начин. Говоря това не като назидание, а от огромния опит, който имам. Първо, не познаваш терена, второ - не познаваш самата планина през зимата, трето - това, че имаш добра екипировка, не ти дава предимство в конкретния случай, четвърто - не следиш прогнозата, пето - не следиш указанията на всичките служби, които се опитват да правят превенция, а на всичко отгоре смартфоните, чрез които си във връзка с всички познати, дават измамно чувство за безопасност. А в такива участъци снегът само чака някой да стъпи върху него и да тръгне. Затова казвам, че е предопределно - не защото предсказвам, а защото когато се нарушават законите на планината, стават бели.

- Вие попадали ли сте в лавина?

- Три пъти. Последният път беше миналата година, но слава богу, беше малка и се отървах само със скъсано мускулно влакно.

- А къде сгрешихте?

- Поради същата причина - самоуевереност. Показвах на студенти как трябва да се действа, когато тръгне лавина, докато караш ски. Но явно и годините си оказват влияние. Веднъж обаче съм бил под снега и мога да ви кажа, че на никого не пожелавам да изпита какво означава да си бетониран и да не знаеш кога кислородът ще свърши.

- Не трябва ли да има някаква превенция, в смисъл да се спират туристи нощно време?

- Не, защото всички тогава ще скочат, че им се нарушава личната свобода. Много е тънка границата. Можеш да обясняваш на хората какво да правят и какво да не правят, но всеки, дори и да осъзнава опасността, може да ти каже „животът си е мой и аз решавам”. Не знам дали това ще помогне, но все пак трябва да има повече указателни табели - „Опасност от лавина, преминаването е на лична отговорност”.

- В колко спасителни операции сте участвали?

- Десетки. Не мога да ги преброя - от 40 години съм в планините.

- Наскоро писахме в „Труд”, че на Витоша е пълен хаос, защото прекалено много институции и организации отговарят за планината. Така ли е?

- Мога само да ви кажа, че никога в живота си не съм виждал по-занемарено място в света. А аз съм обикалял десетки планини в почти всички континенти. Бил съм в Иран - прекрасни курорти, организация, управление. Бил съм по планините в бивша Югославия по време на войните - и там беше по-добре. Бях в Косово след войната и се качвахме на един връх - Джеравица. Цялата планина се охраняваше от КФОР (силите на НАТО - б.р.) и тази планина не изглеждаше така занемарена както Витоша.

- Защо е занемарена?

- Това е планина, която изпълнява и социални функции. Тя е белият дроб на София, тя е дар божи, защото е на половин час от центъра на София. Може би трябва много по-сериозно отношение на всички, които са заинтересувани Витоша да стане едно прекрасно място за отдих на софиянци и гостите на столицата. Всичко това, което стана, не може да се случи в едно нормално общество.

- Ние с вас още преди много години говорехме какво ще се случи в планината след онова прословуто торнадо (смерч), което помля планината до Железница.

- Да, казахме, че ще тръгне короядът и може да унищожи горите.

- И това стана.

- Да, стана. По-рано горското стопанство пръскаше срещу корояд, а когато премина торнадото и имаше опасност да се развие, започнаха битки дали да се остави екосистемата сама да се справи, или да се почисти гората и предпазят здравите дървета от тази напаст. Резултатът го виждаме всички. Да, хубаво е да опазиш една екосистема, къде да живеят определени насекоми и животни, но от друга страна, съсипваш здрави горски площи.

- Добро ли е състоянието на Планинската спасителна служба към Червения кръст?

- Като дългогодишен неин член виждам, че това, което се случва в службата, е същото, което се случва и в държавата. Погледнато отстрани, си вършат работата, но вървят след събитията. Не говоря за този конкретен случай във Витоша, защото момчетата си свършиха работата. На мен не ми харесва състоянието на ПСС в момента, защото не се обръща внимание на превантивната работа. Повечето спасители не поддържат добро ниво, защото минават през някакви курсове за квалификация, но след това не поддържат нивото си.

- Технически оборудвана ли е?

- Много добре. И финансово е стабилна, но липсва мотивация, липсва добър мениджмънт и това е проблемът - „Кой да води бащина дружина”.

- Ако не дай си боже някой попадне в беда, има ли хеликоптери извън армията, на които спасителите могат да разчитат?

- На практика ние разчитаме на двете машини на „Хели еър”, които много пъти са помагали в спасителни операции, без да искат заплащане. Точно преди Нова година имаше един инцидент, при който един от тези хеликоптери достави един от най-опитните спасители на мястото на нещастието в Пирин и така три момчета бяха спасени. Машини има, но те си стоят предимно в хангарите, защото заради някакви дрязги и интриги спасителите „маат гащите” по баирите, вместо да се действа бързо и да се спасяват животи.

- Не разбирам защо една частна компания ще си купува машини за спасителна дейност?

- Идеята им е да създадат тази система, която съществува във всички европейски държави - HEMS (Въздушна спешна медицинска помощ), но това явно е трудно за създаване в България. Тук не става дума само за планини, но и за тежки катастрофи, борбата за онзи златен час, който всеки пострадал има и в който може да му се спаси живота. На всеки в България му е ясно, че докторите в малка провинциална болница не могат да го спасят в критична ситуация - това го могат само на броени места. Затова навсякъде имат такава служба, но не и у нас.

- Вие така спасихте онази парапланеристка, която падна от 20 метра и беше се потрошила цялата.

- Да, тя нямаше да оцелее, ако трябваше да я пренасяме на ръце. Това, което ме изпълва с тъга, е, че нашите знания за планината, за спасяването не се използват.

- Кои сте вие?

- Група от хора, чийто живот е минал в планините - алпинисти, фрийрайдъри, пещерняци, които наравихме една доброволна група за спасяване. Но ние сме прекалено малки, за да конкурираме или да можем да изместим каквато и да е национална организация. Ние нямаме и амбицията да го правим това.

- Трябва ли да има специални планински застраховки?

- Да, трябва. Но това е монета с две лица. От една страна, ако тръгваш в планината, трябва да си спокоен, че ако нещо се случи, има кой да се отзове, а още повече този, който се отзовава, да е квалифициран да ти окаже първа помощ. Това струва пари и то много повече от тази застраховка от трийсетина лева, която искат сега. От друга страна обаче, когато плащаш тези пари, трябва да получиш нещо отсреща. А сега какво получаваш? Едни хора, които трябва да изминат няколко часа пеша в една посока и още толкова да те мъкнат обратно. Не, трябва да е ясно - застраховаш се, но да се знае, че при инцидент оттам тръгва такава машина, там те чака такава линейка с такива лекари. Двете неща са взаимосвързани. Бил съм свидетел на унизителни гледки, където докато единият спасител се опитва нещо да намести на пострадалия, другият му чете някакъв лист – така, както американските шерифи четат на престъпниците - имаш право на това, нямаш право на онова. Това не е правилно.

Емил Спахийски
в-к Труд
21.01.2016 21:28


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Беломъжев със сребрo в спринта от СК по ски-ориентиране в Обервизентал – 22 Януари 2016 - 16:32
Краси Анев с най-добро класиране за сезона - 7-мо място в Антхолц – 22 Януари 2016 - 17:44
Качването на Витоша с градски транспорт - невъзможно – 22 Януари 2016 - 21:07
Ски пистата край Вълчи дол посрещна зимата с нов влек – 23 Януари 2016 - 10:12
Военни от 101-ви Алпийски батальон ще участват в международно състезание по ски в Италия – 23 Януари 2016 - 18:36

Предходна:
Покана за 15-то градско първенство на столичните училища по ски алпийски дисциплини – 21 Януари 2016 - 18:29
Новият ски сезон в Берковица ще бъде открит на 23 януари – 21 Януари 2016 - 18:24
Двама туристи загинаха в лавина на Витоша – 21 Януари 2016 - 14:52
Витоша откри сезона по традиция с нощни ски на Витошко лале – 18 Януари 2016 - 21:07
Витошките ски и сноуборд учители: „Децата на София заслужават нормални условия в планината“ – 18 Януари 2016 - 15:57

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Планинският спасител Красимир Стоянов пред “Труд”: Витоша е най-занемареното място, на което съм бил > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре