SKI.BG
     Сряда, 24 Април 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . бг ски новини
28 Септември 2007 - 16:37
Планината е в ремонт
изпрати на приятел Printer friendly версия

Строителството на "Супер Паничище" буди съмнения за нередности

Росен БОСЕВ
в-к Капитал, Брой 35, 31 август 2007

Качваме се бавно по разбития път. Веднага след разклона за курорта Паничище се натъкваме на строителни работи - пътят е разширен с няколко метра, а скатът на склона е видимо под­косен. Стигаме до малкия паркинг над хижа "Пионерска", от който тръгва пътеката за Седемте езера. Вместо коли на туристи на него са паркирани няколко тежки строителни машини. Вляво от долната част на скромния ски влек (работещ с обедна почивка) склонът е подкопан. Горе се вижда просека през гората, а в края й има прясно излят бетонен фундамент - основата, на която ще бъде поставен метален стълб на бъдещия лифт.

Пред очите ни е проектът "Супер Паничище" над Сапарева баня. В сряда той бе повод за спонтанен екопротест, който затвори ул. "Раковски" за повече от час. Основен инвеститор в "Супер Паничище" е фирмата "Рила спорт", която предвижда изграждането на 20 ски съоръжения. Бъдещите писти би трябвало да тръгват от билото над Седемте рилски езера. И въпреки че са на начален етап, строителните намерения вече успяват да събудят сериозни съмнения за това доколко са изрядни и напълно отговарящи на изискванията на закона.

Връщаме се в Рила и продължаваме да се изкачваме по ски пътя. "Напред към планината" - с този вик ни посрещат трима работници, насядали около бетонен блок. Отиваме при тях. С охота ни разказват за работата си - новата въжена линия. Тя ще тръгва от паркинга и ще стига до хижа "Седемте езера". До месец трябва да бъдат издигнати 23 метални стълба, по които ще бъде опънато въжето. Според природозащитници при изграждането на фундаментите са изсечени дървета. Също така са били прокарани и допълнителни пътища в границите на парка, по които да се придвижват тежкотоварните машини до бетонните основи на стълбовете. И двете неща са факт - виждаме ги с очите си. "Всичко ще бъде възстановено", разказват работниците, имайки предвид изсечените дървета. "Не са изсичани дървета при изграждането на фундаментите", контрира дни по-късно, вече в София, Славейко Стайков - изпълнителен директор на фирмата инвеститор "Рила спорт". Той коментира: "Когато някога е започнало изграждането на лиф­та, е направена просеката за него и тогава са сечени дървета." Той е категоричен, че когато стартира монтажът на съоръженията, ще се прецени дали има "необходимост да се отсече някое дърво", но това ще стане по "съответния ред". Питаме го и за друго притеснение на еколозите - строежът е незаконен, защото липсва сключена концесия за лифта. Според Славейко Стайков това "не се налага, защото за лифта има разрешение за строеж отпреди десет години, когато тази територия не е била обявена за национален парк". Той обаче пропуска да спомене, че когато преди 10 години общината получава право на ползване на горския фонд, това е станало при условие, че тя няма да го отстъпва (виж карето). Да се върнем в Рила. Продължаваме с изкачването. Минути по-късно се разминаваме с бетоновоз, който се спуска бързо по завоите на ски пътя. Сещам се как миналата зима охраната на парка състави акт на група алпинисти за "нерегламентирана дейност в защитената територия" - те бяха отишли да се катерят по замръзналия водопад Скакавица. Безумието е пълно, когато по-нагоре виждаме табела, според която по въпросния път е забранено "движението и паркиране на автомобили, моторни шейни и друга техника". Вече сме почти под хижата "Седемте езера". От мъглата изскача гигантски багер.Tук ще бъде горната станция на лифта. С усмивка ни посреща самотен работник. "Плащат добре - разказва той и превъзбудено говори за кмета на Сапарева баня - крайно време е да се пораздвижат нещата, да се вкара живот в тези хижи." Няколкостотин метра под нас на самия път вече е паркирал бетоновоз. Слизаме натам. Трима работници подготвят изливането на бетон около изградено с арматура скеле. Това е предпоследният стълб от лифта. Снимаме работниците, които гледат да не приказват много. След по-малко от половин час тръгваме обратно към долината. По серпантините на ски пътя ни изпреварва празен червен камион.

Опитахме се да потърсим от дирекцията на парк "Рила" отговор на въпроса дали всички тези машини имат цитираното в табелата разрешение. Такъв не получихме, а оттам ни препратиха към екоминистерството, което пък отказа коментар. За коментар не бе открит и кметът на Сапарева баня Сашо Иванов, който е в отпуск.

Връщаме се на паркинга-строителна площадка, където вече има работници. Началният етап на "Супер Паничище" ни оставя със смесени чувства. Два дни по-късно Славейко Стайков ще обясни, че извършваните в момента строителни работи не са част от големия проект "Паничище - Езерата - връх Кабул". Според думите му той ще бъде развит "по-нататък", когато се направи "общ устройствен план и се поиска концесия за терените, които попадат в рамките на парка и върху които ще има само ски съоръжения". Идейният ски проект е направен от канадската фирма Ecosign (известна с работата си в редица курорти в Алпите и Северна Америка), а по устройствения план работи българската фирма "Ивис" (която е автор на проектите на ски зоната в Банско). Легловата база ще се намира в района на Паничище и извън границите на парка.

До този момент обаче проектът са ски зона над хижа "Седемте езера" е нищо повече от план, който няма разрешение. Знае се, че в началото на 2005 г. община Сапарева баня е представила в РИОСВ - София, общ устройствен план, предвиждащ изграждане на туристически и ски център "Паничище - Езерата - Кабул". До стартиране на процедура не се стига, защото софийската екоинспекция излиза със становище, че планът е в противоречие с нормативната уредба. Според екоминистерството след тази кореспонденция не е постъпвало ново искане за курорта.

Реално погледнато, няма нищо кой знае колко страшно в това Рила да се сдобие с още един ски курорт. Естествено печалният пример с презастрояването на Банско не трябва да се повтаря. Но изграждането на нов курорт трябва да стане след обществено обсъждане, изпълняването на всички законови изисквания и минимално въздействие върху околната среда. За съжаление обаче строежът "Супер Паничище" оставя сериозни съмнения още в първите си стъпки.

Спорният лифт

През 1997 г. Национално управление на горите предоставя на община Сапарева баня правото на ползване на 17 декара от парк Рила.

Върху тях трябва да бъде изградена седалкова въжена линия. Изрично е посочено, че общината се задължава да запази правото на собственост на лиф­та и да не го преотстъпва. Четири години по-късно с цел изграждането на лифта е учредена фирмата "Атомик инвест". По това време е прокарана просеката на бъдещия лифт и са изградени фундаменти за стълбовете. В "Атомик инвест" общината е миноритарен собственик, останалите съдружници са дупнишка и пернишка фирми. Същата година Сметната палата прави одит на общината и остро критикува дружествения договор, тъй като той не гарантира, че правото за строеж на лифт няма да бъде преотдавано. През 2004 г., дяловете на двете фирми в "Атомик инвест" се изкупуват от "Рила спорт". От новия дружествен договор става ясно, че "Рила спорт" се ангажира да осигури инвестициите, а общината да набави и предостави необходимите разрешителни, които трябва да са за "възможно най-дългия срок". През 2005 г. става ясно, че строежът на линията е некачествен и се налага тя да бъде изградена изцяло на ново.

Пътят - по ръба на парка и закона

При разширяването на пътя между Паничище и хижа "Пионерска" се навлиза в границите на парка. Това става ясно от предоставената ни от Катерина Раковска (от българския клон на световната природозащитна организация WWF) документация за "рехабилитацията и реконструкция" на трасето. В документите се вижда, че през май 2006 г. община Сапарева баня е поискала от екоминистерството съгласуване на начинанието. Тогавашният директор на парк "Рила" Васил Петров изразява становище, че подрязването на склона, което се предвижда в проекта, ще доведе до навлизането в парка и отнемането на близо шест декара горски фонд. Според него проектът се нуждае от оценка за въздействие на околната среда. Такава обаче до този момент не е направена, въпреки че реконструкцията е почти приключила.

Кой стои зад "Супер Паничище"

Основният инвеститор в проекта "Супер Паничище" е "Рила спорт". Тя е собственост на офшорката Rylstone trading. "Рила спорт" държи и дружеството "Рила спорт хотелс", което пък ще инвестира в леглова база на курорта. Изпълнителен директор на "Рила спорт" е Славейко Стайков, който е бивш председател на директорския борд на БМФ. В управлението на дружеството участват още адвокат Добромира Тенева-Тошева, която е официалният представител на Rylstone trading, и нейният колега Тихомир Трендафилов, който е в управата на обявената в ликвидация Капиталбанк.
Внимание! Интензивно движение на тежкотоварни автомобили и строителни машини." Тази табела посреща в началото на изкачването от Сапарева баня (или Sapareva Spa според някои географски карти) към хижа "Пионерска" в Северозападна Рила.

***

РИОСВ-София ще състави акт на кмета на Сапарева баня заради пътя до хижа „Пионерска” - Паничище

Stroitelstvo.bg, 03 Септември 2007

РИОСВ-София ще състави на кмета на община Сапарева баня акт за административно нарушение, защото не е уведомил компетентния орган за започналата реконструкция и рехабилитация на път хижа „Пионерска”-Паничище. Това разпореди министър Джевдет Чакъров на базата на констатациите от възложената от него проверка в Националния парк „Рила”, извършена от експерти от дирекцията на парка, РИОСВ-София и МОСВ.

Проверката установила, че са започнали строителни дейности по пътя. Проектът предвижда и разширяване на трасето, при запазване на категорията му, съобщиха от екоминистерството.

Разширението и рехабилитацията на пътя подлежи на преценяване на необходимостта от доклад за оценка за въздействие върху околната среда - ОВОС. Проектът е преработван, за да не бъде засегната територията на НП”Рила”. Компетентния орган за решението е РИОСВ-София.

Възложител на пътя е община Сапарева баня, която не е изпълнила задължението си да уведоми РИОСВ-София за проекта и не е провела процедура по глава шеста от Закона за опазване на околната среда. Изискването за съответното решение от РИОСВ-София не е съобразено при издаването на разрешенията за строеж от главния архитект на община Сапарева баня.

По останалите констатации от доклада от проверката компетентен орган е дирекцията на НП ”Рила” и се очаква решение и оттам.


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Българските зимни курорти това лято – 28 Септември 2007 - 16:37
Търговско дружество пое рекламата на БОК – 28 Септември 2007 - 16:39
Национален парк „Рила” получава сертификат за пълноправно членство в мрежата PAN Parks – 05 Октомври 2007 - 15:04
Церемония по Първа копка на проекта Супер Боровец – 05 Октомври 2007 - 15:06
Първа копка на Супер Боровец – 09 Октомври 2007 - 18:00

Предходна:
Строежите в Рила – 28 Септември 2007 - 16:36
Световно първенство по летен биатлон в Отепее – 28 Септември 2007 - 16:34
Яхтеният бизнес вдига платна – 28 Септември 2007 - 16:33
Нови яхтинг пристанища от България – 28 Септември 2007 - 16:32
Австрийската 'Спорталм' започва изграждането на фабрика за производство на спортни дрехи в М – 28 Септември 2007 - 16:31

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Планината е в ремонт > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре