SKI.BG
     Събота, 20 Април 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . бг ски новини
27 Октомври 2009 - 17:32
Австрийците по-загубени ли са от нас?
изпрати на приятел Printer friendly версия

„Любовта към природата не бива да се размахва като плашило”, твърди Райнер Гщрайн, координатор на алпийски център Зьолден. „Компромисът винаги трябва да е в полза на хората”


Зьолден от птичи поглед

Напоследък много актуална е темата за екоравновесието по нашите планини. И по специално на Витоша. Човек вече не знае на кого да вярва в разгорялата се люта дискусия между многобройните природозащитници и инвеститорите, желаещи да обновят допотопната ски и туристическа зона край хижа „Алеко”.

От край време ние, българите сме бамбашка хора. Все на кестерме. Точно за това, а и поради факта, че все се мерим с напредналите нации, потърсихме мнение от държавата, която със сигурност е №1 в опазването на природата си, а и със сигурност е № 1 в зимните спортове и туризма.

И така - как го правят в Австрия? Как постигат равновесието? И как поддържат баланса, правещ страната им една от най-красивите и – същевременно – една от най-посещаваните на планетата. И още: там хората по-загубени ли са от нас, по ли не знаят как се прави туризъм и по-малко ли обичат и пазят природата си?

Разговаряме с Райнер Гщрайн, координатор на зимен център „Зьолден” и директор на стартовете за Световната купа по ски. Той ръководи и обединява усилията на десетки хиляди хора в долината Йоцтал, притежаваща невероятни природни дадености и перфектни условия за целогодишен отдих и туризъм. В тази местност - непосредствено под разположените на 3500 м два ледника Ретенбах и Тифенбах - са изградени 148 км писти, 42 лифта, над 200 хотела.


Райнер Гщрайн

Само в областта на двата глетчера, които поради промените в климата са уникални и все по-рядко срещащи се на нашата планета, на площ от 20 кв. км са построени 36 км писти плюс 10 влека и лифта. При това забележете – повечето от тях са направени след разбиване на скали и огромни камъни, заглаждане на трасета, позициониране високо в планината на огромни водни резервоари за естествено водохващане. И още: двата ледника са свързани с два тунела – единият 300-метров за скиори и бордисти, а другият – 1.7-километровият „Рози Митермайер”(който е най-високоразположеният в Алпите) – за автомобили. Поради глобалното затопляне глетчерите се смаляват и в момента се лекуват, но това не пречи покрай тях да са изградени великолепни условия за хората, обичащи спорта и природата.
 
- Г-н Гщрайн, търсим тази среща с Вас, защото в България върви ожесточена дискусия какво и как да се прави в планините. Зьолден е сред най-старите и известни центрове в Австрия, популярен в цял свят. При изграждането му и непрекъснато обновяване имате ли проблеми от екологично естество и какви са отношенията между инвеститорите и природозащитниците?
- Нямаме такива проблеми. И никога не сме имали. Ние имаме много добро правителство и ерудирани хора, които управляват областта Тирол. Винаги сме се разбирали перфектно и сме срещали разбиране в административния център Инсбрук. Нямаме проблеми с еколозите, а и не виждам защо трябва да имаме. Какъв е проблемът, какво би трябвало да породи техните протести?

- Ами ето – в България примерно проблем е обновяването на остарелите туристически и ски зони, реновирането и поддръжката на пистите, почистването на трасета и пътеки. Всичко се бави и разтакава с години, с мотив че се нарушава екоравновесието, че се изменя ландшафтът и че се разрушава естествения природен баланс.
- Това са спекулации. Няма такова нещо. Никой не може да твърди, че едното е за сметка на другото. Противопоставянето и крайните мнения при подобни проекти са пагубни. Тук, в Зьолден никога еколозите не са поставяли крайни условия. Любовта към природата не бива да се размахва като плашило. При нас в долината Йоцтал туризмът и ските са основен поминък на населението. Не забравяме животновъдството, дърводобива… Планините са тези, които дават препитание на местните жители. Хората тук обичат природата си и Алпите не по-малко от всеки един еколог. И ги пазят като очите си, защото те им вадят хляба, издържат семействата им. А всеки, който заиграе на някаква тънка струна, спекулира с темата би срещнал една нетърпимост към изкуствено раздути проблеми. Местните, регионалните и централната власти имат задачата да разпознават и предотвратяват всякаква некоректност в това отношение.

- Ако при вас нямате спорове със „зелените”, така ли е и в други региони на Австрия?
- Не мога да твърдя със сигурност, но доколкото знам навсякъде ситуацията е идентична както при нас. Все пак не мога да говоря 100 % за всички 337 зимни курорта в Австрия. Вижте, еколозите сигурно също имат своите аргументи и ние следва да ги разбираме. Но диалогът, балансът, компромисът винаги трябва да бъде в полза на хората.

- Добре, но ако се появят такива движения и тук в Тирол, как бихте реагирали?
- Естествено е да ги изслушаме, да търсим диалога. Но бихме приели само силни аргументи. Няма как заради предположения да лишаваме хората от поминък, а и да спираме тези посетители на зоната, които искат да се докоснат до красотата на природата. Ще ви дам един пример. При разширяването на пистите и строежа на нови лифтове, понякога се налага да се отсече някое дърво. Но сме постигнали договорка, имаме принцип, подкрепян и от властите, и от неправителствените организации, че за всяко повалено дърво ние засаждаме ново.

- В цялата зимна зона над Зьолден сте изградили редица съоръжения – паркинги, писти, пътища, лифтове и влекове, тунели, водни басейни… Това според тукашните „зелени” не нарушава ли природата и не се ли отразява пагубно на флората и фауната в един уникален от екологична гледна точка регион?
- Нищо подобно. Не бива да се спекулира с подобни тези. Вижте, крайните действия водят до грешни решения. Понеже търсите моето мнение, бих посъветвал и вашите „зелени”, и инвеститорите да търсят и намират разумния компромис. А индикацията за това е само една - ползата за хората. Ще ви цитирам само две статистики: всеки зимен ден Зьолден е посещаван от над 15 000 души, а през лятото - от 6000 дневно(предимно фенове на маутинбайка, излетите и катеренето). Това прави региона целогодишен курорт.

- Кажете за водните басейни високо в планината. В България те също са обект на безкрайни спорове.
- При нас в Зьолден изградихме 6 такива. Сега имаме решение и финансиране да построим нов с капацитет 420 000 литра вода. Тези басейни са много важни, защото позволяват изкуственият сняг да се произвежда от кристално чиста планинска вода и така не замърсяваме по никакъв начин природата.

- А как построихте тунелите - багерите, взривовете и копаенето в планината не нараниха ли флората и фауната по върховете?
- Да – тунелите бяха построени както се прави навсякъде по света. С взривове, с разбиване и дълбаене. Имаше много тежки машини във високия пояс, след това всичко бе преместено и прецизно почистено. По същия начин процедираме при почистването и реанимацията на трасетата. Повечето от тях в горната незалесена част от планината минават през скалисти местности. Там също се налагат подобни строителни процедури, преместване на камъни, раздробяване, заглаждане. Но те по никакъв начин не нарушават екобаланса в Алпите.

- Имате ли доказателства за това?
- Да. През 1974 година бе решено да се изгради шосе високо в планината. Добре, че бе един мъдър човек да премести проекта от долината Пицтал в долината Йоцтал, където са глетчерите. Днес – 35 години по-късно се оказва, че бъдещето на ски-туризма са именно глетчерите. Преди 4 години бе завършено изследване, което установи, че строителните работи в планината не са навредили на флората и фауната там. Проблемът при нас е друг.  Глобалните промени в климата „изяждат” глетчерите. И за това се налага да ги лекуваме. Но това няма нищо общо с въпросите, които ме питате.

- Как лекувате ледниците?
- Глобалното затопляне започна скоростно да топи глетчерите. В сравнение с преди 40-50 години някой от тях са се свили наполовина. Тук, в Зьлоден, ние първи експериментирахме една система чрез покриването на ледниците с плат през лятото. Така температурата отдолу се запазва ниска и не топи леда. Сега вече започнахме да правим изкуствен сняг и в зоната на глетчерите, като в края на пролетта преди да ги „завием”, избутваме този сняг върху тях. Тази система бе внедрена вече и на други места в Австрия, във Италия и Швейцария също ползват нашия опит.

- Как се менажира цялата ски-зона и какви са отношенията ви с местните природозащитници?
- В управлението участва Общината, инвеститорите, хотелиерите от местността, властите в Инсбрук също имат участие. Имаме железен принцип – по 2 евро от нощувката на всеки турист се заделят за курорта, поддръжката и инвестициите в него. Всеки автомобил с не притежаващи ски-карта пътници плаща толтакса до 20 евро за ползване 13-километровото шосе до глетчерите. Това ни позволява непрекъснато да се развиваме и да пазим природата край нас чиста и ненарушена. И още нещо много важно – горе в ски-зоната високо в планината няма построен нито един хотел, нито едно казино, дискотека, жилище... Всичко е долу в селището.

- Добре, а как бихте отговорили на нападките, че качвате толкова много хора в планината, за това че хилядите автомобили замърсяват с отработени газове въздуха, че с този масиран поток от туристи и скиори екоравновесието се нарушава? 
- Вижте. Ние обичаме природата си, планините, тази красота с която е дарена Австрия. Ала – да не се заблуждаваме – ние не живеем на Марс или на някаква друга планета. Глобалните проблеми са навсякъде и засягат всички, но те не могат да ни накарат да живеем стерилизирани в бункери. Нашият свят е малък, а човешкият живот – кратък. Природата е за хората и колкото повече от тях се докосват разумно до нея, зареждат се от нея - толкова по-добре.

ИНТЕРВЮ НА ТОДОР ШАБАНСКИ

 


Долината Йоцтал и шосето водещо към глетчерите


Входът на ски-тунела, свързващ двата ледника, над него найлони са покрили част от ледника Ретенбах


Изходът на ски-тунела откъм ледника Тифенбах


Огромните камъни и скали покрай трасето разбивани и премествани за да се оформят пистите


Яница Костелич и нейният треньор наблюдават глетчера Ретенбах, спускащ си над трасето за Световната купа.


Ски-път е прорязал края на глетчера Ретенбах, вляво се вижда дебелината на леда и част от платната, с които е бил покрит за „лечение” през лятото


Глетчерът Тифенбах


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
БОК също апелира за спасението на сезона на Витоша – 27 Октомври 2009 - 19:09
"Витоша ски" започна подготовката на пистите за сезона – 28 Октомври 2009 - 10:09
На пресконференция представиха възможностите за туризъм в австрийската алпийска област Йоцтал, Тирол – 30 Октомври 2009 - 10:19
Ски сезонът в Боровец почва с нови атракции – 30 Октомври 2009 - 10:20
Oфициалната премиера на новия филм Refresh на Level 1 привлече огромен интерес в София – 04 Ноември 2009 - 23:55

Предходна:
Пресконференция, представяща възможностите за туризъм в австрийската алпийска област Йоцтал, Тирол – 27 Октомври 2009 - 11:19
Eвропа, помагай за Витоша – 26 Октомври 2009 - 09:33
Покана за официалната премиера на новия филм на Level 1 – “Refresh” – 25 Октомври 2009 - 23:55
"Що е то СКИ спорт !?" – 25 Октомври 2009 - 23:29
Продължават инвестициите в ски инфраструктура – 25 Октомври 2009 - 22:49

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Австрийците по-загубени ли са от нас? > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре