SKI.BG
     Петък, 19 Април 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . бг ски новини
22 Септември 2005 - 23:13
Италиански ливади и австрийски огради никнат на пистите под Тодорка
В Банско се стягат цяло лято за зимния сезон
изпрати на приятел Printer friendly версия

Навита на топ "италинска ливада" се доставя с товарните платформи на лифта до стръмните участъци на писта "Томба".

Лятото е мъртъв сезон за скиорите и сноубордистите, но не и за стопаните на пистите. Ако държат на репутацията си и искат да предложат всеки следващ сезон още по-добри условия за почитателите на бялата мания, за тях лятната ваканция е време за усилна подготовка и за нови инвестиции. Тази отдавна известна в алпийските курорти истина е вече практика и у нас. В това се убеди екипът на "Монитор", който посети в средата на седмицата Банско, за да види на място как най-добрият наш зимен курорт се готви за предстоящия сезон и с какво ново ще бъдат изненадани гостите на градчето в подножието на Вихрен и Тодорка.
Че нещата в този район се променят в положителна посока става ясно още след като се отклонихме от главния път при Симитли. Сега по шосето за Предела и Разлог се пътува с чести спирания и ограничена скорост, тъй като то също е строителна площадка. От една информационна табела става ясно, че маршрутът от Симитли до Разлог се ремонтира с пари от еврофондовете. И това действително е така, тъй като почти по всички мостове и канавки работят с пълна газ багери, самосвали и валяци. На местата, където е възможно, пътят се разширява, за да се добави трета лента за задминаване при изкачването на Предела. От разговора с работниците става ясно, че ремонтът ще трябва да свърши преди Коледа, когато към Банско ще се отправи и първата вълна от туристи за началото на ски сезона.
В самото Банско пътят за Пирина също се потяга. На улицата за планината край хотел "Стражите" се полагат канализация и други комуникации. Върху вече заритите тръби се изграждат тротоари. По-нататък - малко над ресторант "Мотиката", се изкърпват последните дупки от пътя за Бъндеришка поляна и Шилигарника. "До седмица ще приключим ремонта на платното, който се осъществява изцяло с наши средства", информира ни техническият директор на ски центъра в Банско към фирма "Юлен" Иван Обрейков.

След отклонението за влека при писта "Чалин валог" пътят е вече ремонтиран и без нито една зееща дупка. И така е чак до разклона, където шосето се разделя за Шилигарника и Бъндеришка поляна. Оттук нататък двете трасета и паркингът са изцяло преасфалтирани. "Ей, ама какви дупки и ями бяха тук доскоро. Сега просто не мога да повярвам, че тази мъка е вече минало", не може да се нарадва шефът на ски центъра, докато катерим покритите с прясна настилка последни серпантини преди Шилигарника и началото на писта "Тодорка". Оказва се, че и новата асфалтова настилка е финансирана изцяло от "Юлен" АД. Явно и тук, както казва Великият комбинатор от "Дванадесетте стола", проблемът на давещите се е проблем на самите давещи се. Затова и управата на Ски центъра, която ползва най-вече комуникациите до ски съоръженията, е поела разходи по ремонта, за който би трябвало да плати местната община.
Това е обаче е само една малка част от инвестираните от "Юлен" АД над 3 млн. лв. за ремонти и подобрения по инфраструктурата на ски центъра през това лятото. Самата поляна, откъдето тръгва 4-седалковият лифт за "Тодорка", също представлява една голяма строителна площадка. В самото й начало се копаят основите на бъдещия покрит гараж за снеогообработващите машини. И той е повече от необходим, тъй като това лято паркът от 10 ратрака се е увеличил с още 2 нови австрийски машини "Кесборер" от най-висок клас. Те разполагат с лебедки, които им позволяват да се спускат и изкачват и по най-стръмните писти. Така че през новия сезон и почитателите на отбелязаните с черна маркировка най-екстремни трасета ще могат да се радват на перфектно обработена снежна покривка.
Като става дума за снежната покривка, амбицията на домакините от "Юлен" през тази и следващата година е да затвърдят славата на Банско като на курорта с най-добрите и перфектно обработени ски плацове в страната. За тази цел към досегашните 42 стационарни и подвижни снежни оръдия ще бъдат добавени още 10 нови машини за сняг. С тях ще бъде оборудвана пистата, която свързва долната част на писта "Тодорка" с Бъндеришка поляна и горната станция на кабинковия лифт. Новите машини ще бъдат доставени още преди началото на сезона, но само Нейно величество Природата ще определи кога те ще могат да бъдат включени в действие. "За да заработят оръдията, ни е нужна температура от минимум 3-4 градуса под нулата. А миналата година в средата на декември температурите стигнаха до 15 над нулата. Затова имаме готовност в момента, в който стане възможно, да задействаме дори и през ноември машините, за да почнем да трупаме добра снежна основа", казва Иван Обрейков. Според него все още не може да се определи точната дата за официалното откриване на ски сезона, но това със сигурност ще стане възможно най-скоро, в зависимост от времето и температурите в планината.

Тази зима няма да има промяна в броя и дължината на пистите и в капацитета на влековете и лифтовете. Затова пък със сигурност гостите на Банско ще забележат станалите още по-добри и по-обезопасени писти под Тодорка. Работата в това отношение е глътнала основния пай от инвестициите, които фирма "Юлен" е направила през изминалото лято. Една съществена част от тях ще бъдат закопани в буквалния смисъл на думата в долната част на пистите на Шилигарника. Засега въпросните инвестиции все още могат да се видят непокрити с пръст под формата на две огромни тръби с диаметър от 1 м, които пресичат диагонално пистата "Томба" и разклоненията в долната част на писта "Тодорка". Предназначението на тези тръби е да поеме водата от топящия се пролетно време сняг и да ги изведе в коритото на Демянишка река. По този начин ще бъде предотвратена ерозията по пистата от пролетните топящи се потоци. Пак в името на същата цел по пистите продължават да се правят диагонални дренажи. За тяхното оформяне и за други цели са закупени от Швейцария два специални високопланински багера, които местните хора са кръстили много находчиво "паяците". Машините имат две колела и два хидравлични манипулатора-крака, с които се набират и спускат по стръмните каменисти склонове. През последните няколко дни единият от "паяците" работи в долната част на "Платото", а вторият запълва неравностите по средата на стръмната писта "Алберто Томба". След като се подравни, стръмният терен се покрива със специална мрежа, която е доставена от Италия. Върху яките метални нишки, които служат за основа, е прикрепен по-ситен и дебел черен пластмасов слой, изпълняващ ролята на изкуствена пръст. След като се положи, "италианската ливада" се покрива със смеска от семена на треви, които за 1-2 години се превръщат в равна като тепсия планинска ливада. Съставът на коктейла от семена е препоръчан от австрийски експерти, които са натрупали дългогодишен опит в рекултивирането на трудни алпийски терени. В момента мрежите с "италианската ливада" се качват с товарните платформи на един от 4-седалковите лифтове, за да бъдат доставени до недостъпните за други превозни средства стръмни слонове по писта "Томба". Друга част от мрежата вече е положена по най-стръмните странични склонове на ски пътеката, свързваща Бъндеришка поляна с Банско. В основата на защитените с "италианска ливада" участъци е положена стена от камъни, които са натрупани - пак по италианска технология, в специални мрежи. По този начин са оформени високи до кръста яки правоъгълни темели.
 
Мрежата от "италианската ливада" се използва само по-най-стръмните и трудно достъпни участъци от пистите и склоновете. По-равните участъци - като ски плаца на Бъндеришка поляна, се покриват с хумосен слой пръст, който се докарва със самосвали от Разлог. "Досега сме изсипали поне 200 самосвала с плодородна почва. След като разстелем и подравним хумусния слой, го засяваме със специалната смеска от алпийски семена. Ето вижте, първите участъци, които сме засели, са вече покрити с покълнали зелени стръкове", сочи с нескривана гордост бъдещата алпийска ливада шефът на ски центъра в Банско.
За да е супер за каране обаче, една писта трябва да е не само перфектно обработена, но и обезопасена по надлежния начин в най-опасните участъци. Именно затова е били похарчена последната част от заложените за това лято инвестиции. Подсигуряването се прави със специални пилони и мрежа, които са патент на водещата в света фирма "Майнгаст" от австрийския град Залцбург. Неин пратеник в Банско е експертът Щефан Щайнер. Намираме Щефан на финала на пистата "Платото". Тук той и неговите колеги от Банско монтират поредния обезопасен с мрежа участък от пистата. Други две мрежи вече са поставени по пистите "Тодоркa" и "Алберто Томба". "Тук имаме работа за още ден-два, след което се местим на друг участък. Общо за тази година сме планирали да монтираме мрежи с дължина от 1 025 м", уточнява стриктно на английски симпатичният русокос австриец.
 
Що се отнася до избора на участъците за обезопасяване, те са били определени от експерти на австрийската фирма, както и от легендарния алпиец Марк Жирардели и от треньора на националния отбор по ски Еди Райхарт. Предпазните ограждения на "Майнгаст" се използват за подсигуряване на най-опасните писти за слалом и спускане, на които се провеждат състезанията от европейската и световна купа. Затова огражденията на австрийците са екипирани със специална система от въжета. С нейна помощ мрежата може да бъде вдигана и сваляна, за да се нагоди перфектно към особеностите на терена и дълбочината на снежната покривка.
"За тази година толкова. Следващото лято ще продължим да засяваме плацовете с изкуствени и естествени ливади. Ще продължим и работата по подсигуряването на пистите с предпазни мрежи", споделя в заключение Иван Обрейков, за който със сигурност може да се каже, че не е скучал това лято. 

Красимир Миланов, пратеник на “Монитор”
monitor.bg
22.09.2005


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Планове и подготовка за сезона на българските ски курорти – 05 Октомври 2005 - 22:20
Милион и едно курортни желания – 07 Ноември 2005 - 13:52
Г-жа Стефка Костадинова е новият председател на Българския Олимпийски Комитет ! – 13 Ноември 2005 - 19:53
Жирардели открива ски сезона в Банско на 17 декември – 24 Ноември 2005 - 12:58
Ново строителство в големите зимни курорти – 29 Ноември 2005 - 12:31

Предходна:
Кайтсърфинг - първи републикански шампионат в Бургас – 20 Септември 2005 - 12:49
SKI.BG – 12 Септември 2005 - 14:56
Отложи се с 1 година националният шампионат по сърф ! – 02 Септември 2005 - 14:23
ОРИЗАРЕ 2005 > Национален Шампионат по Водни ски и Уейкборд – 01 Септември 2005 - 11:09
Емо Робота 7-ми на световното по уейк! – 25 Август 2005 - 02:49

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Италиански ливади и австрийски огради никнат на пистите под Тодорка > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре