SKI.BG
     Четвъртък, 25 Април 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . ски PRO
12 Юни 2010 - 19:41
Изучаване и усъвършенстване на техническите прийоми (част 2)
изпрати на приятел Printer friendly версия

Стратегическа преценка на трасето

Основната тактическа задача на състезателя, преди да се спусне по пистата, е да избере такава линия на движение, която би му позволила да постигне максимално добър резултат. Ето защо основната му задача в хода на тактическата му подготовка е да се научи да оценява условията с оглед на собствените си възможности да се справи с тях. Трите обичайни метода за избор на оптимална линия на движение са:

  • инспектиране на трасето;
  • подаване на сведения за настъпилите промени в условията на терена;
  • следене на трасето в перспектива (ситуативен поглед върху конфигурацията на трасето и условията на терена няколко врати напред.

Както във всеки друг спорт, и тук ефективното им усвояване е въпрос на практика.

Зрителна острота

Зрителната острота в алпийския ски спорт зависи от центъра на зрителното поле. Ако главата е килната настрана, (което често се дължи на неправилна атлетична позиция), зрителната острота ще бъде силно намалена.

Поддържане на главата (очите) на едно равнище, спомага за поддържане на по-добър баланс и подобрява прецизността по време на изпълнението на завоите.

Движение на ръцете и щеките

Съвременното изискване е ръцете и щеките да се използват предимно за подобряване на равновесието. Използването на щеките в завоя намалява с увеличаването на скоростта и при завоите от гигантския слалом, т.е. не се използват за извършване на завоите, тъй като оказват задържащо влияние. Щеката понякога може да се използва при късите слаломни завои, като се забива или маркира в момента на започване на „новия завой", за да подпомогне равновесието.

Атакуване и преодоляване на вратите

В слалома, атакуването и преодоляването на вратите трябва да се извършва без предварително "протягане към кола". Често допускана грешка при по-младите състзатели е ранното "посягане към кола" с външната на завоя ръка, което води до ротация в раменете и загуба на прецизен натиск върху центъра на ските. При извършване на слаломните завои, е необходимо да се поддържа вертикално "разделяне" на тялото (горна част-балансираща; долна-управляваща). Практикуване на специфични упражнения за подобряване контрола върху фронталния, страничния и вертикалния баланс, ще позволи на горната част на тялото да запазва спокойно положение по време на aтакуване и преодоляване на вратите.

Контрол над натиска върху ските

Натискът върху ските зависи от:

  • ъгъла на закантване и/или от усилието, приложено за управление на траекторията, при което скиорът локализира центъра на силата на тежестта спрямо опората (ските);
  • центробежната сила;
  • радиуса.

Действия, които изискват контрол над натиска върху ските:

  • преместване на тежестта от ска към ска;
  • движения напред/назад;
  • сгъване/разгъване на долните крайници и трупа;
  • статично усилие.

Фактори, оказващи влияние върху контрола над натиска: 

  • контрол над траекторията на движение на ските;
  • контрол над ъгъла на закантване;
  • разделно телодържание – фронтален/страничен наклон на тялото, странично прегъване, динамично управление на позицията на ходилата, краката и трупа
  • съгласувано взаимодействие между вътрешни и външни сили;
  • обща физическа кондиция;
  • движение по гладка крива (чрез карвиране или чрез свличане/пивотиране).

Елитните скиори притежават топ умението да  насочват ските по линията на наклона чрез бързото им поставяне на кант в първата част на „новия завой”. Бързото презакантване на ските създава възможности за по-добър контрол на натиска върху ските и по-ефективно устояване на центробежните сили, които са най-големи в края на завоя.

ФАЗОВА СТРУКТУРА НА ЗАВОЯ

При активно движение частите на тялото работят или последователно, или синхронно. В ски спорта целта е частите на тялото да работят съгласувано. При изучаването на трите фази на завоя (насочване, управление и излизане) е много важно да обясните на своите състезатели, че преходът от фаза във фаза трябва да се извършва плавно. За правилното разбиране на трите фази на завоя са от значение следните термини:

-     линия на завоя
-      форма на завоя
-     закантване
-     натиск
-     освобождаване
-     скорост на ските
-     пивотиране
-     свличане
-     свързване на завоите
-     центриране

Състезателите трябва постоянно да работят върху подобряване на тайминга и координацията по време на изпълнение на завоите. Постигане на добър ритъм на изпълнение на завоите трябва да бъде цел на свободното и състезателно каране.

Основни технически действия във фазовата структура на завоя

1. Насочване

-   откантване с преместване на центъра на тежестта спрямо ските (индиректно презакантване);
-   естествена позиция, ските се движат на плоскост, центриране (уравновесяване на тежестта);
-   презакантване;
-    преместване на центъра на тежестта към оста на завоя, натиск и закант – на двете ски.

2.  Управление

-    начало на следващия завой, пасивно поддържане на същия натиск и закант;
-    придвижване на ските по дъгата на завоя;
-    ускорение по линията на наклона;
-    странично прегъване;
-    сгъващ управляващ натиск.

3.  Излизане от завоя

-    контрол над натиска и закантването, трамплинен ефект;
-    ускорение след линията на наклона (колкото по-затворена е дъгата на завоя, толкова по-малко е ускорението);
-   разгъване, намаляване на закантването (облекчаване).

Умението на скиора умело да съчетава технико-техническите действия в трите фази на завоя, би му позволило да постигне максимално добър резултат.

Най-добрите състезатели печелят време в третата фаза на завоя (излизане от завоя) с перфектен тайминг на освобождаване на натиска върху ските, бързо презакантване, генериране и поддържане на висока средна скорост.

ProCoach


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Тренировъчен дневник на състезателя – 12 Юни 2010 - 19:41
Как да победим "прегарянето" и да останем мотивирани? – 12 Юни 2010 - 19:42
Управление на финансите в спортна организация – 11 Октомври 2010 - 15:43
По какво се различава добрият от лошия треньор – 07 Декември 2010 - 19:57
Психологическа подготовка на скиора алпиец (част I) – 23 Януари 2011 - 17:53

Предходна:
Изучаване и усъвършенстване на техническите прийоми (част 1) – 12 Юни 2010 - 19:41
Промениха ли карвинг ските техниката в алпийските дисциплини? – 12 Юни 2010 - 19:41
Видео анализ по време на тренировки и състезания – 12 Юни 2010 - 19:41
Физическа подготовка. Спортно-педагогически тест – 12 Юни 2010 - 19:41
Професионални умения на треньора по алпийски ски – 12 Юни 2010 - 19:41

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Изучаване и усъвършенстване на техническите прийоми (част 2) > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре