SKI.BG
     Четвъртък, 18 Април 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . ски анализи
14 Януари 2011 - 18:19
Когато цъфнат минзухарите
Туристите в зимните курорти се увеличават. Но снегът не стига
изпрати на приятел Printer friendly версия

Осем са в зелено. Десет са в червено. Две са и с двата цвята. Този път зеленото не значи, че на пистата расте трева. Точно обратното - покрита е със сняг и отворена за скиори. Червената е затворена, а смесената е на кантар - може да се кара, но на собствен риск и с чужди ски, за да не се издерат личните. Такава е ситуацията под лифтовете на Банско в пиковия момент на зимния сезон. И все пак добре, че е изкуственият сняг, иначе и тези осем нямаше да стават за каране.

Картината не е много по-различна на Боровец и Пампорово. В средата на януари курортите официално отдавна са открили ски сезона, но реално правят молитви за сняг на фона на цъфналите минзухари.

Кой си е написал домашното

Ски курортите са изправени пред патовата ситуация между позитивните очаквания за броя на туристите и температурните амплитуди. И докато първото може само да ги радва, защото ще имат повече гости в сравнение с миналата зима, то второто се превръща в лош кошмар на всички в планината: собствениците на лифтовете, хотелиерите, туроператорите и всички, които разчитат на снега. Защото туристите са дошли да карат ски, а не да се разхождат по зелените полянки. Тази година за първи път курортите най-вероятно са осъзнали, че направените инвестиции в системите за изкуствен сняг не са били напразни. Ако през последните години не бяха редили оръдия по пистите, сега сезонът щеше да бъде повече от провал. Макар и изкуствен, този вид сняг позволява да се кара по част от трасетата.

През последните три-четири години и трите големи курорта с различен интензитет инвестираха в изкуствената покривка. В Банско в момента има 230 оръдия, което по информация от курорта покрива 90% от територията.

"На Банско няма истински сняг. Когато паднаха температурите, започнахме да заснежаваме пистите една по една, докато стигнахме до седем. Сега се надяваме отново да застудее", коментира Иван Обрейков, маркетинг директор на "Юлен" – фирмата, която е собственик на лифтовете в курорта.

В Боровец машини пръскат сняг върху всички писти в долната част на курорта. Между Коледа и Нова година, когато слънцето печеше здраво, по Ястребец се караше приятно, а преминаването покрай някое от оръдията оставяше усещането, че вали истински сняг.

Пампорово също хвана вълната на изкуственото заснежаване. Изградената система там включва 140 машини, съобщи изпълнителният директор на едноименната компания, собственик на лифтовете, Мариян Беляков. Изкуствената покривка заснежава 15 от общо 37 км писти. 

"В момента в Пампорово се кара навсякъде, където има инсталации за изкуствен сняг. Това е една от причините да имаме успешно начало на сезона", разказа Мариян Беляков.

Затегни щрамерите и нервите

И все пак, когато разчитат само на изкуствения сняг, курортите трябва да работят като в кризисна ситуация. Защото заснежаването само на част от пистите означава по-малко трасета за каране, по-големи опашки на лифтовете, изнервени туристи.

Между Коледа и Нова година, въпреки че беше работен ден, дълга опашка се виеше на кабинковия лифт в Банско. Чакането продължаваше с часове и наредилите се в 9 успяваха да се извозят нагоре към 11 часа.

Горе обаче ги очакваха не 15 писти, както при нормален снеговалеж, а наполовина по-малко. За по-бързите и опитни скиори беше истинско предизвикателство да лавират между купищата деца, групи на ски училищата и обикновени скиори. Струпванията на любители на снега изнервяха повече, отколкото да доставят удоволствие.

Немалко скиори се пускаха по веднъж-два пъти и се отказваха. И за да не се чувстват ощетени, че са си купили цяла карта, препродаваха я тайно на новите чакащи на лифта. Този тип вторичен пазар винаги се е случвал по лифтовете в България, но тази година се практикува активно. И то не само на Банско, а и на Боровец. Цвят в историята е фактът, че и чужденците вече се научиха да си препродават картите. Щом има кой да им ги купи.

Колкото по-малко, толкова по-малко?

Когато пистите не се изпълват на пълен капацитет и за да намалят препродаването на картите, някои курорти въведоха гъвкава ценова политика. Пампорово например от тази година пусна няколко промоции на карти в по-слабите моменти и като компенсация за това, че не може да се използват всички ски трасета. Там от началото на сезона имаше карти за по 25 лв., 38 лв. или 43 лв. на ден "Целта ни е да компенсираме по-слабите моменти с по-евтини карти", посочи Беляков.

Подобна е стратегията и на Чепеларе. Тъй като около Коледа нямаше достатъчно сняг по пистите, картите бяха с намаление. На Боровец обаче картата за пистите на Ястребец преди Нова година бяха по 25 лева, а за всички писти - 55. След празниците се предлагаше само една карта от 35 лева, но за сметка на това голяма част от пистите не работеха.

"Купувам си карта за всички писти, а мога да я ползвам само на една малка част от тях. Би било редно да е с намаление", клатеше глава скиор на опашка на лифта в един от големите курорти. От инвеститорска гледна точка обаче намалението на картите не е приоритетно. Иван Обрейков посочи, че в Банско прилагат следната стратегия: информират кои писти се използват и скиорите сами преценяват дали да се качат.

"Лифтовете и оръдията за изкуствен сняг са инвестиция, която трябва да се избие. Когато се прави, никой не се интересува дали ще има достатъчно сняг. Инвестицията е една и съща", каза Обрейков. Той посочи, че само за подготовката на новия сезон в Банско са вложени 13 млн. евро в два нови лифта, култивирането на трасетата и машини за сняг.

И все пак позитивно очакване

Неприятно, но липсата на достатъчно сняг и проблемите, които създават голите писти, се случват на фона на прогнозите за един по-добър сезон. Последните две зими бяха предизвикателни за българските курорти най-вече заради кризата: тя доведе до спад на британския пазар, на който се падат до 80% от броя на чуждите туристи. Най-силно беше засегнато Пампорово заради това, че чуждите туроператори спряха да летят до Пловдив – летището, от чиято дейност бизнесът в Пампорово е пряко зависим. От тази година на летище Пловдив се върнаха чартърите на туроператора TUI, нискотарифната компания Ryanair лети също дотам, редовните полети също имат ръст. Това върна и туристите към Пампорово, а очакванията са тази година там да има над 30-40% ръст. През миналата са били близо 140 хил.

Според записванията през туроператорите в Боровец също се очаква да има общо увеличение на туристите с между 5 и 10%, съобщи председателят на съвета на директорите на "Бороспорт" Нели Сандалска. Ръстът ще дойде както от британския, така и от руския пазар. Една от причините е, че тази година офертите "среден сезон" са били обявени по-рано за сметка на офертите "висок сезон". Тоест пакетите, които в момента се продават на тези пазари, вече са с промоционални оферти.

Продължава и потокът от Гърция. Едно от очакванията е кризата да доведе по съседски скиори, които преди са предпочитали Австрия.

Спорт на световно ниво

Позитивно за сезона ще се отрази и провеждането на Световната купа за мъже в Банско. Тя ще бъде през втората половина на февруари и се очаква да привлече хиляди допълнителни гости. Освен чисто номиналното измерение на ефекта "световно състезание в български курорт", спортната инициатива има и силен рекламен ефект. Няколко дни всички световни спортни медии предават от Банско. (Друг е въпросът, че за финансирането на Световната купа в Банско държавата отпусна от бюджета 2.5 милиона лева.)

Международното състезание обаче има отражение не само върху мястото, на което се провежда. Ползата е по-широка. Сегашната купа например съвпада с периода, в който са английските ваканции, тоест най-силното време за пътуване на британците. И тъй като в Банско голяма част от хотелите вече са запълнени и съобщението Stop Sale свети все по-често, записванията се пренасочват към другите големи ски курорта в страната.

Но за да се случи всичко това, трябва да има сняг. При това истински. И без да е нужно да питаме врачките, това ще е въпрос номер едно оттук насетне.

Зорница Маркова
в-к Дневник
14 яну 2011, 14:42


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Ски за пилоти – 26 Януари 2011 - 08:56
How about ... let`s NOT crash? – 14 Февруари 2011 - 10:18
Кристоф Бюргин пред 7 дни спорт: Бюджетът на Цермат е 39 млн.Евро – 07 Март 2011 - 08:24
В ските винаги има място за още реклама – 07 Март 2011 - 08:27
Чарлз Фланаган: Вярваме, че в България все повече хора ще избират почивки извън страната – 15 Юни 2011 - 16:57

Предходна:
Ски сезон 2010/2011 - Надежди за начало на възста-новяването – 17 Октомври 2010 - 20:26
Интервю с Волфганг Едер, австрийски консултант в областта на зимния, летния и целогодишния туризъм – 19 Юли 2010 - 10:14
Мечтата за целогодишния курорт – 18 Юли 2010 - 20:03
По-бързо, по-високо, по-.... топло – 13 Април 2010 - 10:30
Ските запознават децата с планината – 24 Март 2010 - 12:18

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Когато цъфнат минзухарите > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре