SKI.BG
     Петък, 26 Април 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . ски анализи
31 Май 2013 - 14:41
30 май трябва да бъде запомнян като ден, в който България е без концепция и ръководство в туризма
изпрати на приятел Printer friendly версия

ТУРИЗЪМ. Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма, в интервю за Агенция „Фокус” по повод идеята на новото правителство туризмът да бъде отделен в отделна агенция.

Фокус: Г-н Румен Драганов, как гледате на идеята, туризмът да бъде отделен в отделна агенция, каквато е идеята на новото правителство?
Румен Драганов: Това е едно връщане към ситуацията, в която бяхме до 2009 година, когато дойде на власт правителството на Бойко Борисов. Ние имахме агенция по туризъм, която беше закрита и бе създадено Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, към което премина туризмът. Самият процес на прехвърляне на правомощието от Агенцията към министерството и съществуването едновременно на председател на агенцията и заместник-министър в министерството продължи около 10 месеца. В момента сме в типичен пример на институционална криза – от вчера ние нямаме Министерство на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) с ресор туризъм, със зам.-министър туризъм, нямаме и създадена агенция по туризъм. В момента няма как да продължи самата дейност на сектора туризъм по начина, по който очакваше браншът, защото многократно в последните над 12 години браншът непрекъснато е настоявал да има Министерство на туризма, което да поеме управлението на многомилиардната собственост на държавата в частта туристически атракции – публична собственост, като се започне от крайморската ивица, басейни, всички плажове, както и обекти, които са публична държавна собственост – археология и архитектура, културно и природно наследство и нематериалното културно наследство – опазване на традициите и обичаите.
На туристическия бранш многократно беше обяснявано от редица правителства, че много е трудно да се направи Министерство на туризма и то да се бюджетира. В същото време видяхме при по-миналото правителство беше направено Министерство на българите в чужбина с министър „без портфейл”. След това браншът настояваше пред президента Плевнелиев в Служебния кабинет да има Министерство на туризма, за да бъдат управлявани туристическите атракции от една страна и държавата в лицето на държавния глава, в лицето на политическата класа, да види, че в тази тежка икономическа криза, в която се намира България, туризмът може да създаде много работни места чрез публичната държавна и публична общинска собственост, чрез публично-частни партньорства – концесии, чрез държавни поръчки и да може да се съживи икономиката в отдалечени и малки населени места, но и в големите градове. Отново ни беше казано, че не може да има Министерство на туризма, защото е трудно. И тогава се създаде Министерство за развитие на електронното правителство.
При политическите дебати преди 12 май отново браншът настояваше да има Министерство на туризма, отново беше обяснено, че това е трудно - да се направи министерство, че са необходими отделни бюджети. В същото време беше направено Министерство на инвестиционното проектиране, нещо, което не се знае точно какво е и няма аналог, по който да видим в съседни страни как работи. През това време виждаме, че нашите основни конкурентни пазари изключително много развиват туризма именно на базата публична държавна собственост и ако те са по-добри от нас и много по-конкурентноспособни заради това, че техните държави много добре управляват публична държавна собственост чрез инструментариума на туризма, създават работни места, правят подходяща реклама и пропагандират пътувания към техните страни. В резултат те в пъти повече имат брой туристи, като приходи от туризъм. Те не развиват само масовия туризъм, който е сезонен, а целогодишен културен туризъм, стъпил върху публична държавна собственост и нейното управление чрез Министерство на туризма.
Фокус: Според Вас, трябва ли администрацията на туризма да се върне от Пловдив в София?
Румен Драганов: Трябва да има реформа в туризма. Мястото на администрацията не е от съществено значение в условия на електронно правителство, в условията на съвременните телекомуникации, в които при една добре изработена електронна платформа – няма значение къде точно се намира адресът на управляващия платформата, тъй като всички връзки и контакти би трябвало да се случват по електронен път. Особено в сегашните си функции на службите в Пловдив, които се занимават с несвойствената за държавата дейност – категоризация на местата за настаняване, регистрация на туроператори и туристически агенции, всичко това може да се извършва по електронната поща и няма значение къде се намира тази служба. Освен това ще бъде голяма обида спрямо Пловдив, при положение, че почти всички туристически деятели подкрепиха тогавашната идея на правителството на г-н Борисов – туризмът да отиде в Пловдив, базирано на изключителните културни ценности, които съществуват там, около Пловдив, Долината на Тракийските царе. Дори стоеше въпросът, че агенцията можеше да бъде във Варна, в Бургас – отново не стои въпросът за местоположението, а стои въпросът за функциите на това, с което би трябвало да се занимава туризмът. Тук е големият проблем, че ние имаме нов закон за туризма, който беше приет в последните часове на 41-ото Народно събрание. Този нов закон твърде много затормози съществуващата архитектура и философия на закона за туризъм от 2002 година и въведе много нови параметри – 14 нови подзаконови нормативни актове трябва да бъдат изработени или трябваше да бъдат изработени. Очевидно е, че политическата конюнктура забавя тяхното изработване – новите подзаконови нормативни актове са с общ обем над 500 страници. Това е сложен юридически текст, в същото време има създаване на абсолютно нови структури, които не са съществували до момента, както организацията за управление на туристическите райони и туристическото райониране, което така и не беше ясно и на предишните управляващи, какво точно ще представлява, кои ще бъдат районите и къде ще са. До ден-днешен не е ясно кои са туристическите райони и по какъв начин ще бъдат развивани и откъде ще дойде финансирането на организациите за управление на туристическите райони, тъй като то беше смачкано. Единствено до членския внос на организациите, които ще участват в организацията за управление на туристическите райони, местни неправителствени организации – очевидно чрез членски внос няма да имат никакъв ресурс за развитието на тези райони. От тази гледна точка този текст беше доста неясен, спорен и който едва ли ще търпи развитие в бъдеще. Може би той ще бъде опериран от закона и просто ще бъде изрязан като идея, която не е подплатена нито с финансова, нито с концептуална основа, нито с практика в някоя страна-членка в ЕС, която да бъде спешно приложена.
В момента институционалната криза води до това, че министърът-председателят Орешарски е този, който трябва да подписва в момента, ако въобще има някаква процедура за регистрация на туроператори и туристически агенти и категоризация на средства за подслон, хотели или нещо друго. Онези, които получат такъв документ, той ще бъде с подписа на министър-председателя, което е едва ли функция на премиера да се занимава с подписване на такива документи, които освен това са и ненужни, ако изходим от туристическата практика за това, че нито един чуждестранен туроператор не признава българската категоризация и в своите информационни средства, своите брошури, които разпространява сред туристите, е сложил свои знаци и не използва българската знакова система. Българската знакова система може да бъде редуцирана до Български държавен стандарт и да бъде извадена като несвойствена за държавата дейност, за която не е необходимо да се харчат пари. В същото време виси огромният проблем, свързан с управлението на туристическите зони, туристически места и туристическите точки. Проблемът със Слънчев бряг не беше решен, той продължава да стои, а това е парекселанс туристическа зона, която трябва да има ясен статут и ясно управление. По същия начин стои въпросът за ски зоната в Банско, за Витоша, за над 60 туристически центрове по планините, които нямат ясен статут и които не се управляват по ясен начин. И като добавим тези близо 20 000 туристически атракции, които трябва да влязат в паралел на туризма, за които нямаме регистър, за които не знаем, къде се намират и кой ги управлява – ние сме в една дълбока концептуална и управленска криза. Може би 30 май трябва да бъде запомнян и изучаван в учебниците по туризъм като ден, в който България е без всякаква концепция и всякакво ръководство в частта туризъм и в най-дълбоката управленски и концептуална криза за последните 23 години.

Инна ПОГЛУБКО
30 май 2013 | 18:16 | Агенция "Фокус"


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Влиза ли Турция във "великолепния век" на европейския ски туризъм? – 04 Ноември 2013 - 10:31
„СОЧИ - ДА!” - Нестандартните XXІІ Зимни Олимпийски Игри – 26 Ноември 2013 - 21:51
Нужни ли са те на олимпийските игри? – 04 Декември 2013 - 16:51
fakti.bg: Интервю с Дафовска: Тежки години чакат българския биатлон – 13 Март 2014 - 14:29
Сочи - мегаломански проект или бижу – 05 Април 2014 - 12:40

Предходна:
Изкуството да правиш бизнес около Сочи 2014 – 22 Май 2013 - 15:25
Снежните спортове и връзката на децата с природата – 04 Октомври 2012 - 08:43
Отчетоха 5% ръст на приходите от зимен туризъм – 12 Април 2012 - 21:26
Слоганът `Bulgaria - Мagic lives here` рекламира успешно туризма ни на британския пазар  – 29 Февруари 2012 - 20:18
Ще `изяде` ли Интернет бизнеса на туристическите агенции? – 25 Февруари 2012 - 12:54

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > 30 май трябва да бъде запомнян като ден, в който България е без концепция и ръководство в туризма > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре